Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

11 september 2011

Monteren wielophanging van de BMW 2002 met Koni sport, OMP veren en PU bussen.

Een paar week geleden heb ik nadat ik alle onderdelen van de voorwielophanging in de Caprotech RX had gezet, heb ik alles opnieuw gemonteerd. Ik heb nieuwe fuseekogels gemonteerd omdat de originele fuseekogels nog steeds in de draagarmen zaten. De rubbers waren aardig uitgedroogd dus heb ik ze beide maar vervangen. Ook heb ik Polyurethaan bussen in de hele voorwielophanging gemonteerd zodat mijn 02 straks goed op de weg ligt. Op de foto's hieronder is de draagarm te zien totdat deze klaar is om onder de auto te zetten.




Nadat ik de draagarm klaar had om onder de auto te zetten ben ik begonnen de veerpoten, die ik ook in de RX heb gezet, weer in elkaar te zetten. Hier heb ik nieuwe Koni Sport schokdempers in gemonteerd die instelbaar zijn.

Nadat de demper in de veerpoot gemonteerd was heb ik de OMP verlagingsveer in de veerpoot gezet. Mijn BMW 2002 stond veel te hoog wat er niet uit zag doordat de spatborden verbreed zijn met de BMW turbo spatbordverbreders.


1 veerpoot klaar om ingebouwd te worden


Vervolgens heb ik de andere draagarm en veerpoot in elkaar gezet voordat ik alles onder de auto gezet heb. Het resultaat samen met het behandelde binnenspatbord is hieronder te zien.



Het effect van de verlaging is op de foto hieronder te zien. De auto stond recht voordat ik hem ben gaan verlagen, nu staat hij voor een behoorlijk stuk lager. Dit vind ik er icm. de Alpina wielen die ik er onder ga zetten goed uitzien.


Op de foto's hieronder heb ik de Alpina velgen gemonteerd om even te kijken of het een mooi bij elkaar past.




Ook met de breedte van dit wiel is door de verlaging nu de wielkuip mooi gevuld.

21 augustus 2011

Voorwielophanging in de Caprotech RX ©

Nadat ik alle wielophangingsdelen ontvet heb, heb ik de delen allemaal in de RX 5 gezet. Daarvan zijn hieronder  2 foto's te zien. Ik heb overal aan het plafond onderdelen opgehangen, zo zijn op de achtergrond van de onderstaande foto de tank en andere draagarmen te zien. 



Vervolgens heb ik de binnenkant van de wielkasten aan beide zijden schoon gemaakt zodat ik deze ook in de RX kon gaan zetten. Deze waren nog vies van de circuitdag die ik gereden had, alle bitumen ed. heb ik een tijd geleden al verwijderd. hieronder in de wielkast te zien nadat ik hem heb schoon gemaakt.


Nadat de RX 5 gedroogd was heb ik alle delen in een mix van RX5 en RX10 gezet zodat later de laag RX10 in een keer dekt.



Ook heb ik de binnenkant van de wielkasten aan de voorkant in de RX gezet om ze goed te beschermen tegen roest. Deze heb ik ook eerst in een mix van RX5 en RX 10 gezet.


Vervolgens heb ik de laatste laag RX 10 er op gesmeerd waardoor alle onderdelen mooi diep zwart geworden zijn.


Op de foto hieronder zijn alle onderdelen te zien die ik in de RX gezet heb. Nadat alles droog was ben ik weer begonnen met het monteren van de veerpoten en de rest van de wielophanging.


Voorwielophanging strippen

Nadat ik de voorwielophaning gedemonteerd had heb ik alle onderdelen los gehaald en ben ik begonnen met het vewrwijderen van de laag teer en techyl. De vormen van de draagarm waren niet meet goed te zien omdat alles vol zat met teer enzo.
Eerst heb ik alles in de ontlakker gezet, dat is op de foto hieronder te zien.


Toen de ontlakker gedroogd was heb ik alle delen schoon gemaakt maar op 1 draagarm bleef een laag achter. Dit bleek achteraf een draagarm te zien die ik gewisseld had omdat een van de draagarmen onder de auto schade had. Blijkbaar was de nieuwe draagarm in een andere coating gezet waar de ontlakker niet doorheen kon bijten.


Op de foto hieronder zijn de voorste draagarmen en de fusee's te zien na het ontlakken.


Vervolgens heb ik de andere draagarm nogmaals ontlakt en toen werd deze ook helemaal blank.


Daarna heb ik alle delen van de wielophanging in de eerste laag RX5 gezet.


Ook heb ik toen dezelfde handelingen uitgevoerd met de veerpoten, veerschotels en ankerplaten waarvan hieronder een foto te zien is. Ik ben vergeten foto's te maken van het ontlakken omdat het al wat aan de late kant was.


Nadat de veerpoten ook helemaal ontlakt waren heb ik deze ook in de eerste laag RX5 gezet en heb ik alles aan het plafond opgehangen.



14 augustus 2011

Voorwielophanging demonteren

Ik ben begonnen met het demonteren van de voorwielophanging, zodat ik alles netjes kan maken, de PU bussen kan monteren en de andere veren en schokbrekers kan monteren. Op de foto hieronder is de veerpoot met draagarmen te zien die ik onder de auto vandaag gehaald heb.


Nadat ik de hele voorwielophanging onder de auto weg gehaald heb zag het er allemaal best wel kaal uit.


Voordat ik met de auto de circuitdag gereden heb, heb ik de veren voor vervangen. Er brak toen echter 1 bout af die ik er niet uit kreeg. Ik heb de veerpoot toen onder de auto gelast zodat hij in ieder geval bruikbaar was. Op de foto hieronder is de las te zien.


Vervolgens heb ik de fuseekogel los geboord uit de draagarm want deze zat nog geklinknagelt. Op de foto hieronder zijn de 3 gaten in de draagarm te zien die ik uitgeboord heb.


Toen kwam ik bij het volgende probleem, ik wil de fuseekogel vervangen maar om dit te doen moet eerst de moer op de onderstaande foto los. Aangezien deze al 37 jaar vast zit en de moer niet eens meer de vorm van een moer heeft heb ik de moer los geboord.


Er is best veel tijd in gaan zitten om de moer los te boren maar uiteindelijk is het toch gelukt.



Daarna ben ik begonnen met het verwijderen van de draagarmrubbers. Deze ga ik vervangen voor PU-bussen en wil ik er uit hebben als ik de draagarmen ga verven. Omdat ik thuis geen pers heb moest ik hierop wat verzinnen want met een hamer kreeg ik ze er niet uit.



Voordat ik alle teer en roest van de draagarmen ben gaan verwijderen heb ik eerst de PU-bussen in de draagarmen en het subframe gepast.



De bussen passen allemaal goed dus ben ik begonnen met het 'schoonmaken' van de verschillende onderdelen.