Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

10 augustus 2014

Hella Classic 160 verstralers monteren

Als voorbereiding op een lange donkere winter met veel mooie besneeuwde wegen ben ik alvast begonnen met het monteren van Hella verstraler. Deze Hella Classic 160 verstralers heb ik al een tijd geleden gekocht en nu eindelijk op de auto gemonteerd.
Ik ben eerst begonnen met het maken van 2 steuntjes waarmee ik de lampen stevig aan de auto kan monteren.





Na veel passen en meten had ik 1 van de steuntjes klaar om te monteren. Toen heb ik het andere steuntje in spiegelbeeld gemaakt zodat beide lampen op dezelfde hoogte aan de auto gemonteerd worden.


Daarna heb ik de beide steuntjes even in kleur bespoten


Voor het monteren van de verstralers hoeft de grill maar een klein beetje aangepast te worden.



Nu de verstralers erop zitten ziet de voorkant van de auto er ook niet meer zo kaal uit. De ontbrekende voorbumper(die niet  past met de gemonteerde spatbordverbreding) valt nu veel minder op.


Met de verstralers gemonteerd, moeten nu alleen de elektronica worden aangesloten maar dat is van deze klus het minste werk.

09 april 2014

Deurpanelen bekleden

De laatste tijd heb ik helaas erg weinig tijd om aan mijn 02tje te werken. Een tijdje geleden heb ik de deurpanelen opnieuw bekleed. De papieren vulling was totaal vergaan waardoor de panelen als een bos wortels aan de deuren hingen.


In plaats van de papieren vulling heb ik ervoor gekozen een dunne houtsoort te gebruiken. Deze houtsoort zorgt voor meer stevigheid aan het paneel en is recht :)


Verder wilde ik de deurpanelen wat zachter maken dan ze origineel zijn om de kwaliteit wat te verhogen. Hiervoor heb ik een dunne laag faom aangebracht op de op maat gezaagde panelen.


Om het nieuwe houten paneel heb ik vervolgens weer de autoe bekleding gespannen.



Het resultaat:  lichtere, zachtere en vooral mooie strakke en rechte deurpanelen.




Om ervoor te zorgen dat het water niet meer de auto in loopt heb ik de gaten in de deur afgedicht met special folie. Dit folie helpt niet alleen tegen het krijgen van natte voeten maar maakt de auto ook een stuk stiller, in het interieur tenminste....

12 november 2013

My BMW 2002 M50 engine 02-series


Even een paar foto's van mijn BMW 2002 met M50 motor. Het mooie weer maakte vandaag niet alleen mijn humeur goed maar ook de 02 nog meer Oranje















15 oktober 2013

Middelconsole bekleden Skai kunstleder

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het opknapper/ vernieuwen van mijn middenconsole. Dit werd tijd want het aanwezige console deed afbreuk aan de auto. Op de foto hieronder is het oude middenconsole te zien. Deze was al niet mooi maar moest aangepast worden aan de veranderde tunnel waardoor hij nu ook niet meer past.


Omdat het middenconsole behoorlijk is aangepast om over de nieuwe tunnel te passen moest hij sowieso volledig opnieuw bekleed worden. Het middelste gedeelte wilde ik zo maken dat er een bakje ontstond en dat er ruimte was voor de radio en 3 meters. Hiervoor heb ik een paneel gemaakt, deze heb ik gelijk op de aangepast aan de veranderde breedte van het console.


Toen het middenpaneel paste heb ik de oude plastic bekleding verwijder en ben ik verder gegaan met het maken van het vakje.


Op de foto hieronder is het middelpaneel van de achterkant te zien. Hierin is nu het bakje gebouwd en is er ruimte voor de radio en de 3 metertjes.


Vervolgens heb ik de gaten in het paneel gemaakt zodat de metertjes erin gemonteerd konden worden. Ik heb gekozen voor een oliedruk, olietemperatuur en volt meter.


Daarna ben ik begonnen met bekleden, eerst heb ik de bodem van het bakje en het frame om de schakelpook bekleed. Hiervoor heb ik speciale skai gebruikt die goed past bij de structuur van het originele dashboard.


Ook heb ik het paneel waarin de meters en de radio worden gemonteerd bekleed. De gaten heb ik er later in gemaakt.


Het paneel met de metertjes is hieronder te zien. Het was wel een uitdaging om alles mooi strak te bekleden maat uiteindelijk is het gelukt.


Nu hoefde ik alleen de 2 buitstenste panelen nog te bekleden.


Nadat alle losse delen bekleed waren  heb ik het middenpaneel in elkaar gezet. Het resultaat mag er zijn, het middenconcole voegt nu juist nog iets toe aan de auto in plaats van er afbreuk aan te doen.


Het doel was om het middenconsole klaar te hebben voor de internationale 02 meeting, dit is ook gelukt. Enkele dagen voor de meeting heeft het differentieel van mijn 2502 de geest gegeven. Deze bleek toch niet geschikt voor het koppel van de M50 motor. De lagers aan de uitgaande as zijn zo ruim geworden dat de hele as kan bewegen, daardoor is de keerring kapot gegaan en stroomt de olie eruit. dit was erg jammer want ik had me erg verheugt om mijn 02 eindelijk te laten zien aan andere BMW 02 gekken.
Ik ben nu bezig een oplossing te bedenken om het differentieel te laten versterken in het bestaande huis. een bericht hierover volgt. Daarnaast heb ik een set verstralers van Hella gekocht en ga ik de deurpanelen opnieuw bekleden.