Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

13 maart 2012

BMW 2002 met M50 motor

De afgelopen week heeft een goede vriend van mij zijn BMW 02 door de RDW laten herkeuren om legaal te kunnen rond racen met een M50 2.5 liter 6 cilinder met 200 pk. Hij heeft nu een BMW 2502 op kenteken. 

Om deze dikke 6 cilinder in de auto te kunnen passen zijn er behoorlijke ingrepen gedaan, zo is het hele front van de auto aangepast om plaats te maken voor de koeling van de motor en is er een compleet nieuwe tunnel in gemaakt om de versnellingsbak te kunnen plaatsen. Hieronder zijn een aantal foto's van de auto te zien.





Zoals op de foto's hierboven te zien  past de motor er net in.  Nu de auto een kenteken heeft word de motor uit elkaar gehaald en gereviseerd. Daarnaast word de body van de auto uitgerust met de turbo verbreding, een nieuw interieur en andere velgen. Vervolgens word hij compleet overgespoten in het oranje met hier en daar zwarte details. De wielophanging zal worden verbeterd met andere schokdempers, veren , stabilisatoren en PU bussen en de remmerij heeft een turbo upgrade gehad. Ook zal er een sper differentieel geplaatst worden om het vermogen beter op de straat te krijgen.
De tunnel is compleet aangepast om ruimte te maken voor de versnellingsbak, dat is op de foto hieronder te zien.


Hieronder zijn nog 2 foto's te zien van de buitenkant van de 02, de BMW zal er over een paar maanden totaal anders uitzien.



Begin deze week zijn we op bezoek geweest bij iemand die ook net een BMW 02 met een M50 motor heeft gebouwd en laten keuren. Deze BMW is volledig gerestaureerd en klaar om te rijden. De body is verbreed met golf 1 wielranden om te 17 inch Alpina's te kunnen bergen. Daarnaast is de hele auto geisoleerd waardoor het net lijkt alsof je rijd in de moderne BMW. De wielophanging is aangepast door alle draagarmbussen te vervangen door PU en het plaatsen van Biltstein schokbrekers en een sperdifferentieel. 

De 02 rijdt super, door de hoeveelheid koppel van de motor en het geringe gewicht zal het grootste deel van de auto's op straat het toch echt moeten afleggen. Ik wens de eigenaar veel rijplezier toe, dat gaat ongetwijfeld lukken.




Ik hoorde dat er ook al plannen zijn voor een M50 turbo in een BMW 02, wie van de jongens deze het eerst klaar heeft zullen we zien. 1 ding is zeker dit zal helemaal angstaanjagend snel worden. 

Geen opmerkingen: