Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

13 juni 2012

Motorpech voor mijn 2002

Een paar week geleden ben ik met mijn 02 stil komen te staan langs de snelweg omdat de motor erg veel lawaai begon te maken. Ik was toen op de terugweg uit Lelystad waar ik van school een testdag had. Het was mijn eerste verre rit met de auto nadat de motor zijn eerste 1000km beurt gehad had en de inloopolie was vervangen door Castrol.



Thuis aangekomen was het al laat op de avond. We hadden de motor van binnen nog even snel bekeken met een endoscoop maar in de cilinders was niks abnormaals te zien. Het daarop volgende weekend heb ik nog een aantal onderzoekjes gedaan en toen ben ik tot de conclusie gekomen dat de motor eruit moest om een goede diagnose te kunnen stellen.


Ik ben begonnen met het demonteren van de versnellingsbak zodat ik, bij het demonteren van de motor, zo min mogelijk plaatdelen zou beschadigen. De versnellingbak had alleen geen zin om achter de motor vandaan te komen. Dit werd achteraf veroorzaakt doordat het top lager vast zat aan de as van de versnellingsbak. Ik heb de versnellingsbak erachter weg kunnen krijgen door de drukgroep los te draaien en de bak met drukgroep en koppeling in 1 keer te demonteren.


Na het uit elkaar halen van de motor bleek dat 1 van de drijfstang lagers eruit was gelopen waardoor de drijfstang en de krukas zwaar beschadigd zijn. De rest van het onderblok en de cilinderkop zijn nog wel goed bruikbaar. Ik heb toen toch besloten om een 6 cilinder uit een e36 325i te gaan inbouwen om de 02 een beetje meer te prikkelen. De motor die ik gekocht heb is hieronder te zien.


Geen opmerkingen: