De vorige keer heb ik de motor klaar gemaakt om te kunnen monteren in de auto. In de auto moet alleen ruimte gemaakt worden voor de motor. Om dit te doen moet er nogal rigoureus met de slijptol gemanoeuvreerd worden. Daarom heb ik alles beschermd met kleden tegen de rond vliegende metaal splinters. Hiervan zijn hieronder 2 foto's te zien.
Het eerste probleem bij de ombouw is de omvang van de versnellingsbak, deze is veel hoger, langer en breder dan de originele versnellingbak. Om voor de nieuwe versnellingbak ruimte te maken moet de tunnel in de auto worden aangepast.
Hieronder is een foto te zien van de tunnel waar ik een deel uit heb geslepen om ruimte te maken voor de versnellingsbak.
Behalve dat de versnellingsbak een stuk groter is, is ook de motor ongeveer 20cm langer dan de originele. Hiervoor moet er ruimte gemaakt worden in de motorruimte om de koeling kwijt te kunnen.
Op de foto hieronder is het aangepaste front te zien waarin ruimte is gemaakt voor de radiateur.
Om zonder schade te werken heb ik de motorkap van de BMW gedemonteerd en aan de muur opgehangen.
Vervolgens heb ik geprobeerd de motor in de auto te monteren. Dit ging echter niet vanzelf. Toen ik de motor in de auto wilde laten zakken kwam ik erachter dat er nog een deel uit het front geslepen moest worden onder de motor anders niet een de auto in wilde. Ik heb er toen nog een behoorlijk stuk eruit geslepen. De motor paste nu wel zonder al te veel problemen in de auto.
Aan de onderkant is te zien dat alles eigenlijk net in de auto past. De carterpan valt precies tussen de aangepaste stabilisator en de voorkant van het front.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten