Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

07 juli 2012

Aanpassen BMW 2002 voor de M50 motor

De vorige keer heb ik de motor klaar gemaakt om te kunnen monteren in de auto. In de auto moet alleen ruimte gemaakt worden voor de motor. Om dit te doen moet er nogal rigoureus met de slijptol gemanoeuvreerd worden. Daarom heb ik alles beschermd met kleden tegen de rond vliegende metaal splinters. Hiervan zijn hieronder 2 foto's te zien.



Het eerste probleem bij de ombouw is de omvang van de versnellingsbak, deze is veel hoger, langer en breder dan de originele versnellingbak. Om voor de nieuwe versnellingbak ruimte te maken moet de tunnel in de auto worden aangepast.


Hieronder is een foto te zien van de tunnel waar ik een deel uit heb geslepen om ruimte te maken voor de  versnellingsbak.


Behalve dat de versnellingsbak een stuk groter is, is ook de motor ongeveer 20cm langer dan de originele. Hiervoor moet er ruimte gemaakt worden in de motorruimte om de koeling kwijt te kunnen.


Op de foto hieronder is het aangepaste front te zien waarin ruimte is gemaakt voor de radiateur.


Om zonder schade te werken heb ik de motorkap van de BMW gedemonteerd en aan de muur opgehangen.


Vervolgens heb ik geprobeerd de motor in de auto te monteren. Dit ging echter niet vanzelf. Toen ik de motor in de auto wilde laten zakken kwam ik erachter dat er nog een deel uit het front geslepen moest worden onder de motor anders niet een de auto in wilde. Ik heb er toen nog een behoorlijk stuk eruit geslepen. De motor paste nu wel zonder al te veel problemen in de auto.


Aan de onderkant is te zien dat alles eigenlijk net in de auto past. De carterpan valt precies tussen de aangepaste stabilisator en de voorkant van het front.


Geen opmerkingen: