De afgelopen maanden heb ik geen berichten geplaatst en ook weinig aan de 2002 kunnen werken. Nu heb ik weer meer tijd en zijn er een aantal (kleine) doorbraken geweest. In dit bericht vertel ik hoe ik een extra aansluiting in de tank heb geplaatst, hoe ik de brandstofpomp geplaatst heb en hoe ik de 6 cilinder uiteindelijk heb laten brullen na een aantal probleempjes.
De M50 motor is uitgerust met een brandstofinjectie systeem dat werkt onder een druk van 4 bar, moet er een elektrische brandstofpomp geplaatst worden. Voor deze pomp moet een extra aanvoerleiding in de tank worden gemaakt. Ik heb deze aanvoer gemaakt van een koperen leiding welke ik met 2K lijm in de tank heb gelijmd. Hieronder is daarvan een foto te zien.
Nadat ik de tank klaar gemaakt heb, heb ik de brandstofpomp geplaatst. Deze heb ik onder de bodem van de auto gemonteerd. Deze pomp zorgt ervoor dat de brandstof op hoge druk naar de motor gepompt wordt.
Ik heb de brandstofleiding via de originele plek uit de auto gevoerd. Nadat ik de boel had aangesloten heb ik de brandstofpomp bedient om te controleren of alles lekvrij was. Het duurde niet lang en alles zat onder de benzine. Aan de hogedruk zijde van de brandstofpomp spoot de benzine eruit. Ik heb toen speciale koperen pers ringen opgehaald, alles weer onder de auto uit gehaald en het opnieuw gemonteerd. Het lekken was toen een stuk minder maar de pomp bleef lekken.
Ik heb vervolgens de retourleiding van de tank afgehaald en de benzinepomp weer ingeschakeld, toen kwam ik tot de conclusie dat de brandstof niet werd rondgepompt. Daarna heb ik de brandstofrail van de motor gedemonteerd en de drukregelaar eruit gehaald. Deze heb ik vervolgens getest en weer gangbaar gemaakt want hij bleek vast te zitten. Hierdoor stond de brandstof met een druk van 10 bar in de aanvoerleiding. Ik nam aan dat dit de reden van de lekkage zou zijn. Na het testen bleek dat de pomp nog lekken. Vervolgens heb ik de hele pers zijde van de pomp gedemonteerd. Ik kwam erachter dat de bout die de koppeling moet afsluiten scheef op de bus draaide en daardoor altijd een bleef lekken. Nadat ik alle koppelingen en bouten vervangen heb door nieuwe en alles weer gemonteerd heb bleef alles eindelijk droog.
Hieronder is de tank met de aansluitingen te zien
Nadat ik de hele kabelboom had aangesloten heb ik de motor proberen te starten zonder resultaat. De brandstofpomp en de ontsteking werden niet ingeschakeld door de ECU. Ik heb de motor uitgelezen om te checken of er misschien fouten uit te lezen waren maar er was niets te vinden.
Een aantal weken bleef dit probleem in de auto zitten. Toen ik vorige week een dag met de auto aan het werk ben geweest heb ik de accupool er 2 dagen lang op laten zitten. Aan het einde van de dag dacht ik,ik zal nog eens proberen dat ding te starten en bij het aantikken van de sleutel liep de motor al. Daarvan is hieronder een filmpje te zien.
Tijdens dit eerste fimpje loopt de motor onregelmatig, dit kwam door een vacuümlek omdat ik de rembekrachtiger nog niet had aangesloten. Dit lek heb ik gedicht en ik heb de motor opnieuw gestart. Het filmpje hieronder is na het repareren van de vacuümlekkage, de motor loopt nu veel stabieler. De BMW maakt nog wel erg veel lawaai omdat er geen uitlaat onder de auto hangt. Hij klinkt nu wel als een echte BMW, een dikke 6 pitter!
Komende weken ga ik de remmerij upgraden en de tunnel dicht lassen. Ik zal ook weer wat meer berichten gaan plaatsten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten