Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

30 september 2012

Upgrade remmen BMW 2002

De afgelopen week ben ik begonnen met het aanpassen van de remmerij. De afgelopen maanden heb ik hiervoor alle onderdelen verzameld en nu ik heb alles compleet om het te monteren. Ik heb gebruik gemaakt van onderdelen van verschillende auto's. Remschijven van een E21, naven van een E12 en remklauwen van een Volvo 240 Polar. Deze combinatie moet ervoor zorgen dat de 2002 in afzienbare tijd ook weer tot stilstand komt met dat ontembare vermogen van de 6 cilinder voor onder de kap. De remklauwen van de Volvo zijn op de foto hieronder te zien.


Voor de zekerheid heb ik de remklauwen allebei gereviseerd om zeker te weten dat alles straks top is. De Volvo remklauwen hebben 4 zuigers per kant waardoor de remkracht goed wordt verdeelt over de remschijf en de remblokken. Op de foto hieronder is het revisiesetje van de 2 remklauwen te zien.


De nieuwe remschijven zijn geventileerd waardoor de kans op oververhitting erg wordt verkleind. Vooral omdat ik ook mijn ankerplaten achter de remschijven zo het aangepast dat het luchthappers zijn geworden. Op de foto hieronder zijn de remschijven te zien, door het verschil in dikte moeten er sowieso al andere remklauwen geplaatst worden.


De remklauwen van de Volvo zijn een behoorlijk stuk groter dan de remklauwen die standaard op de 02 gemonteerd zijn, dat is op de foto hieronder te zien.



Hier is nog een foto van de verschillende remklauwen te zien, ook zijn de nieuwe rubbers in de remklauw goed zichtbaar.


Op de onderstaande foto is te zien hoe de standaart remmen van de BMW eruit zien.


Dit is een foto van de remmen zoals die nu op de BMW 2002 zitten, incl. de geventileerde remschijven.




De afgelopen weken heeft er bij mij in de schuur nog en 2502 gestaan van een vriend. Deze auto is technisch helemaal klaar en heeft de 6 cilinder ook al op kenteken staan. Het enige wat hier nog aan moet gebeuren zijn de cosmetics, hij moet nu laag breed en oranje worden. We hebben daarom de afgelopen weken deze auto ook uitgerust met de originele Turbo verbreding en voorspoiler. Als het goed is zal deze auto eind dit jaar ook eindelijk de straat (on)veilig maken.


Komende week wil in bezig met het dichtlassen van de tunnel. En het plaatsen van de radiateur en het schakelmechanisme.

Geen opmerkingen: