Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

27 november 2014

BMW 2002 met M50 Motor: Altmühltal tour

Deze zomer heb ik weinig tijd gehad om de 2002 zijn benen te laten strekken. Dit heb ik toch aan het einde van het seizoen nog goed kunnen maken. 


Na controle van de benodigde vloeistoffen en nog een laatste blik op de 6 cilinder was het dan zover....


....het werd tijd om mijn 02-tje terug te brengen in die Heimat. Er stond een reis van < 1000 km op het programma.


Afgelopen seizoen heb ik maar 600 km kunnen rijden en erg weinig kunnen knutselen door tijdgebrek. Gelukkig bracht het naseizoen nog erg mooi oldtimer weer waardoor ik een groot deel van de verloren tijd en kilometers heb kunnen goedmaken.


Het doel van de reis: het Altmühltal in Bayern. Een zeer mooie, voor Nederlandse begrippen, bergachtige omgeving met enkel kronkelige wegen en niet te begrijpen tekort aan Flitsers, verkeerslichten en niet te vergeten verkeersdrempels.

Omdat de BMW sinds het einde van de restauratie nog maar 1900 km op de teller had staan, verheugde ik me al tijden op de dag dat ook mijn kilometerteller de legendarische combinatie van 4 cijfers zou tonen, 2002. Dit was natuurlijk ook gelijk een goede gelegenheid om de nieuwe kilometerteller unit even op de foto te zetten.


500 km later kwam dan natuurlijk, gezien naar de motorinhoud het werkelijk typenummer van mijn 02  op de kilometerteller voorbij, 2502. Hier hoort dan natuurlijk ook een iets andere snelheid bij.


Onderweg heb ik erg veel leuke reacties gekregen. Ontelbare duimpjes, complete levensverhalen en natuurlijk diepte interviews tijdens het tanken. Op de Autobahn hoort deze 02 nog steeds thuis op de linker Fahrstreifen.
Veel driftig knipperende potentiële bumperklevers hadden bij accelereren toch net iets teveel last van overgewicht en een tekort aan pk's om deze 02 met 6 cilinder van dichtbij te kunnen bekijken :)


Hier zijn nog een aantal plaatjes te vinden van de BMW 2002 in het Altmühltal.




Aan het einde van de reis heb ik toch nog 1300 km gereden. Nu staat de 02 zich voor te bereiden op volgend seizoen in de winterstalling.

Deze winter staan er weer aan aantal updates en reparaties op de planning. Zo wil ik voor komend seizoen een versterkt sperdifferentieel inbouwen om de aandrijflijn volledig te kunnen vertrouwen en de 02 ook eens lekker dwars te kunnen zetten zonder dat er maar 1 band oprookt. Een update naar schijfremmen op de achteras staat ook al te lang op het verlanglijstje en ik wordt helemaal gek van het rammelende dashboardkastje. Ook wil ik aan het interieur nog wat meer aandacht besteden.


1 opmerking:

renzo zei

Altijd mooi om een auto op te knappen. Het ziet er echt fantastisch uit zeg!