Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

03 september 2010

Front en spatbord verbreders

Afgelopen weken ben ik bezig geweest met het plaatsen van de spatbord verbreders achter en het voorbewerken van het front.
Nadat ik de verbreders aan de auto had gelijmd heb ik alle lijm weggesneden en de rand opgeschuurd. Daarna ben ik begonnen met het plamuren van de oneffenheden in de verbreder zodat deze straks netjes aan de auto zit.
Hieronder is een foto van de verbreder te zien waarbij ik de rand heb opgeschuurd en de lijm het verwijderd. Daaronder is een foto te zien waar ik ben begonnen met plamuren.




Vervolgens ben ik begonnen met het kaal schuren van het front, hier zat een coating op die voor een deel had losgelaten. Onder de los gelaten coating was het gaan roetsen. Dit heb ik allemaal verwijderd totdat er alleen nog blank metaal over was. Daarna heb ik alles in de zinkspray gespoten om roestvorming te voorkomen.


Volgende keer wil in verder gaan met het plamuren van het front. Als dat klaar is ga ik de afwerking van de spatbord verbreders achter klaar maken en een begin maken met verbreders aan de voorkant.

21 augustus 2010

Voorbewerken 2 vervolg

Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het voorbewerken van de auto en de verbreders zodat deze met elkaar verlijmd kunnen worden. Ook had ik hier een polyestermatje overheen gemaakt om een gat wat er in zat op te vullen.
De verbreders aan de voorkant heb ik opnieuw gepolyesterd omdat ze erg dun waren, de resten van de matjes heb ik er af geknipt zodat deze ook aan de auto kunnen worden gemonteerd.
Hieronder staat een foto van de achterkant en zijkant. Deze zijn eerst zover klaar en moeten alleen nog fijn geschuurd worden.



De randen waarop de verbreder verlijmd gaat worden met de auto heb ik helemaal opgeschuurd zodat de grote onevenheden weg zijn en de lijm goed kan hechten. Vervolgens heb ik alles goed ontvet, gekit en opgehangen.
Hieronder is een foto van de geschuurde verbreders te zien. In de onderste verbreder is een bobbel te zien, deze heb ik van buiten dicht gemaakt met een polyestermatje.

Nadat lijm gedroogd is heb ik de lijmklemmen verwijderd en zit de verbreden goed vast aan de auto. Nou ga ik de randen netjes bewerken zodat het er strak uit komt te zien. Bij het verlijmen van de verbreder heb ik ook de naden tussen het front en de spatborden dicht gekit.


Hieronder staat nog een beloofde foto van de dicht gestreken naden in de kofferbak bodem. Hier zat een behoorlijke naad tussen omdat ik de hele plaat er nieuw heb ingezet. Ik heb zowel de boven als de onderkant afgekit.

Behalve de naden in de kofferbak heb ik ook de naden voorin de auto in de bodem afgekit, hier heb ik ook allemaal nieuwe stukken in gezet.

Morgen ga ik beginnen met het voorbewerken van het front van de auto en ik ga de spatbordverbreder aan de andere kant er op lijmen.

18 augustus 2010

Voorbewerken 2

Deze vakantie ben ik al mijn vrije uurtjes weer aan het benutten om de BMW klaar te krijgen. Ik ben nu al een dikke maand aan het schuren en heb de eertse delen nu klaar :)
Nadat ik de linker zijkant klaar had ben ik naar de rechterkant gegaan. Hier heb ik heel veel tijd in gestoken omdat hier veel onevenheden in zaten na vele uren schuren was het resultaat toch naar mijn zin. vervolgens heb ik de linkerkant nog eens gecontroleerd en toen merkte ik al snel dat ik al meer ervaring had opgedaan.
De delen die ik als eerste bewerkt heb waren bij nader inzien toch niet zo strak. En heb deze alsnog ook strak gemaakt.
Tevens liep ik tegen een leuke set velgen aan en heb deze even aan de auto geprobeerd. Hieronder staan daar foto's van. Ik denk dat deze er wel mooi onder staan als de auto straks knal oranje(inka) is.
Na al dat geschuur kreeg ik al klachten dat alles in de schuur onder het stof zat en dat klopte ook wel een beetje.
Dit is een foto van de linkerkant nadat deze bijna klaar was. Ik zal even wat meer foto`s gaan maken zodat ik jullie wat beter op de hoogte kan houden.
Na de twee zijkanten ben ik begonnen met de achtenkant. omdat de uitlaat naar het middel geplaatst is en er behoorlijk wat nieuwe stukken in de achterkant gelast zijn zat hier ook aardig wat werk is. Dit is een foto die ik tussen het schuren en plamuren door gemaakt heb. Betere foto's volgen.

Ondertussen heb ik ook de naden van de plaat in de kofferbakbodem en de randen waar ik de spatborden heb uitgeslepen afgekit zodat er geen water de auto in kan komen. Foto's hiervan volgen ook.
Morgen ben ik van plan de achterste spatbordverbreders aan de auto te lijmen en de naden voorin de auto af te kitten. Ook wil ik een begin maken met het voorbewerken van de voorkant van de auto, zoals de naden van het front ed.

30 juni 2010

Voorbewerken 1

Nadat ik was begonnen met plamuren kwam ik er al snel achter dat grote oppervlaktes moeilijk strak te maken zijn met de schuurmachine. Daarom heb ik een schuurplank gekocht waarmee je grote oppervlakten strak kan maken.


Om te testen of de oppervlaken die ik al gedaan had strak waren heb ik ze zwart gespoten en met de plank geschuurd. Zo is precies te zien waar het wel en waar het niet strak is. Overal waar het zwart blijft moet extra plamuur op.



Hoe langer je er mee bezig bent hoe meer gevoel je ervoor krijgt. Toen het deel achter de linker deur klaar was ben ik met het deel achter de wielen begonnen. Dit deel moest eerst weer worden gestuur omdat ik het zwart had gespoten voor de circuitdag.

Omdat de schuurplank geen afzuiging heeft word het een behoorlijke stofbende.


Nadat aan deze kan het grofplamuur gedeelte klaar was ben ik aan de andere kant begonnen. Ik toen de auto even verreden en andersom ik de schuur gezet zodat ik gelijk de circuitwielen aan de andere kant kon wisselen voor de normale wielen.. Toch leuk om te zien hoe de auto erbij staat als hij even gewoon op de grond staat.



Ik ben eerst begonnen met het wegschuren van de dikke laag plamuur dat op de voorspatborden gesmeerd voor de verbreders die hier helemaal in weg geplamuurd waren. Op zo'n moment ben je erg blij met de pneumatische schuurmachine met afzuiging. Het linker deel is hier klaar en het rechter deel moet nog.

Nadat het voorspatbord klaar was ben ik begonnen met het blankschuren en plamuren van de rechter kant.

Na een aantal keren schuren en plamuren heb ik deze kant ook gespoten om te controleren of het ergens op leek. Dit viel tegen dus heb ik nog een keer plamuur opgebracht en flink geschuurd.

Nadat de rechter kant ook klaar was met de grofplamuur ben ik begonnen met een van de deuren. Hier zit erg veel werk in omdat ik ze heb laten zandstralen en ze daardoor zijn vervormd.
Ik ben begonnen met het afschuren van de coating het linker deel is hier klaar.

Morgen ga ik verder met de deuren. Als ik deze klaar heb wil ik beginnen met het fijnplamuren van de zijkanten van de auto.