Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

30 april 2008

De aanschaf BMW 2002

Ik was al een tijdje opzoek naar een andere auto en een klasgenoot van mij had een BMW 1602. Dit vond ik een erg mooie auto en toen ben ik zelf opzoek gegaan naar een BMW 2002.
Omdat ik zelf de opleiding autotechniek doe, durfde ik het wel aan om zo'n oude auto te kopen omdat ik vrijwel alles er zelf aan kan doen.

Ik had al snel 1 gevonden waar ik toen ben gaan kijken. Toen ik daar was was ik gelijk verkocht.

Er moesten nog wel wat dingen aan gebeuren, zoals dat de bumper opnieuw verchroomd moest worden, en er 2 nieuwe spatborden moesten worden gemonteerd omdat de 2 die op de auto zaten helemaal waren doorgeroest.



Gelijk nadat ik de auto gekocht had op 27-12-2006 ben ik gelijk opzoek gedaan naar spatborden. deze kon ik bij een schadeherstelbedrijf nieuw bestellen en heb dat gelijk maar gedaan.
Ook heb ik gelijk de bumpers later poedercoaten.

Op internet kwam ik hele mooie BMW '02s tegen en wist al snel dat ik dat ook wel wilde.
Sindsdien ben ik begonnen met nadenken over een complete restauratie. Ik ben toen ongeveer gelijk opzoek gegaan naar onderdelen die ik nodig zou hebben hiervoor.
Dat werd een hele lijst omdat de 2002 toch slechter was dan ik dacht.

Toen ben ik ook gaan kijken naar onderdelen die ik nodig had om de auto tot mijn droom '02 te maken. Nadat ik een adressje had gevonden heb ik in 1 keer een heleboel onderdelen opgehaald.



Zoals:

2 complete deuren
Motorkap
Voorfront
Spatbord verbreding
Verlagingsveren
Lederen sportstuurtje
Dubbele carburateurs


Deze delen ben ik gaan klaarmaken zodat ze als ik de auto stil zou zetten ongeveer gelijk gemonteerd zouden kunnen worden.
Zo heb ik de deuren, de motorkap en het front laten zandstralen nadat ik ze helemaal kaal had gemaakt.
Ook heb ik de carburateurs helemaal schoon en gangbaar gemaakt.

Toen ik de deze onderdelen in huis had ben ik begonnen met nadenken hoe ik het het beste kon aanpakken. Daarbij heb ik twee boeken gekocht waarin beschreven staat wat je allenaal kan verwachten bij een restauratie van een oldtimer.
Deze boeken heb ik goed doorgelezen en hier heb ik wel wat belangrijke tips uit weten te halen.
Toen heb ik toch nog even goed nagedacht of ik hier nou echt wel aan zou beginnen.

Nadat ik zeker wat dat ik dit toch wilde gaan doen. Ben ik een stageplek gaan zoeken bij een auto schade herstelbedrijf om meer te leren over het werken met de carroserie van een auto.
In november 2007 ben ik begonnen met stagelopen en heb daar veel geleerd.
Een van de dingen die ik daar geleerd heb was dat, als ik het goed wil doen ik overal gewoon goed de tijd voor moet nemen.

Toen mijn stage periode was afgelopen heb ik de 2002 stil gezet en ben begonnen aan de restauratie. Dit was op 27 februari 2008







1 opmerking:

Unknown zei

Hallo, ik had je blog niet eerder opgemerkt. Ben zelf kort geleden begonnen mijn 2000tii Touring op te knappen. Wat me opviel hoe schoon je de bitac er af gekregen had, zowel binnen als in de wielkasten. Ik doe het met een beitel en een verfstripper en vind het een rotwerk. Hoe heb jij het gedaan? Groet, h.k.c.bakker@ziggo.nl