Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

13 maart 2012

De APK keuring BMW 2002

Afgelopen week was het dan eindelijk zover. Na exact 4 jaar stilstaan was het tijd voor de APK keuring om weer te kunnen toeren in de 02. Het had echter nog wel een paar voeten in de aarde voordat de APK een feit was. Eerst moest ik nog even een nette manier bedenken om het chassisnummer, welke bij mijn 2002 is ingeslagen in de bodemplaat bij de passagierstoel, weg te werken. Hiervoor heb ik een dekseltje van het chassisnummer van een Opel gebruik, zijn de auto's ook nog ergens goed voor : P


Vervolgens heb ik de passagierstoel gemonteerd, de gordels gemonteerd en de luchtfilters geplaatst. Hiervan paste er 1 niet op carbs omdat deze tegen de rembekrachtiger aan kwam te zitten, hiervoor moet nog een oplossing worden gezocht. Ook moest natuurlijk alle verlichting, ruitenwissers ed. werken om de auto door de keuring te krijgen. Er moest nog een nieuwe remschakelaar worden gemonteerd.


 Daarna heb ik de oude kentekenplaten gemonteerd omdat de nieuwe kentekenplaathouders nog niet binnen zijn gekomen.


Voordat de auto APK gekeurd zou worden wilde ik eerst de carbs afstellen om motorschade te voorkomen en omdat de motor niet fijn liep. Dat afstellen was een feest omdat ik behalve de carburateurs ook nog een aantal andere aanpassingen aan de motor gedaan heb, zoals de andere zuigers, cilinderkop ed. Tijdens het afstellen bleef de auto maar inhouden en stotteren, vooral in lage toeren. Ik heb de gaskleppen goed synchroon kunnen zetten maar het probleem bleef zich voordoen. De volgende dag heb ik zelf een vervroegingscurve voor de ontsteking bedacht aan de hand van de aanpassingen die ik aan de motor gedaan heb en het vervroegingsmechanisme wat op de motor aanwezig is. Hierop heb ik de motor afgesteld en toen ging hij al een stuk beter lopen. Vervolgens heb ik de carburateurs nogmaals afgesteld me de 4-gas tester en toen liep de auto een stuk beter.


De volgende dag, toen de motor was afgesteld was het tijd om de rest wan de APK eisen te controleren, behalve dat de koplampen nog moesten worden afgesteld en de handrem nog wat problemen gaf was er weinig te beleven. De handrem gaf echter nog veel meer problemen als voorzien. De auto remde namelijk nauwelijks op de handrem. Ik heb toen de remtrommels laten uitdraaien om het oppervlakte weer ruw te maken. De remtrommels zijn op de foto hieronder te zien.


Vervolgens zijn de trommels weer gemonteerd zonder enig resultaat. Omdat een uur later de auto wilde afmelden voor de APK hebben we de complete remmerij,incl. kabels aan de achterzijde gewisseld met de BMW 2502 van een vriend van mij omdat we zeker wisten dat deze auto wel goed remde. Na het monteren werkte de handrem zoals deze hoort te werken alleen was de fout nog niet gevonden. Eerder hadden we de handrem zelf al vervangen omdat de schalen krom waren, ook hadden we de remschoenen en losse onderdelen vervangen. dus het enige wat overbleef waren de kabels of de trommels, we hebben de kabels van beide auto's vergeleken en deze waren ook identiek. Het probleem zat hem in de trommels, deze waren te erg versleten en daardoor te ruim geworden voor de handrembediening. na het vervangen van de trommels was het probleem opgelost. Op de foto hieronder is mijn 2002 samen met de 2502 van mijn kamaraad te zien.

De auto is toen een half uur later APK gekeurd en toen was het tijd om te toeren en de motor in te rijden.


De volgende dag hebben we de auto uitgelijnd, hij stuur nu als een scheermes met de PU bussen, andere schokbrekers, veren en stabilisatorstangen. Hieronder zijn foto's van het uitlijnen te zien.



Nadat de auto klaar was voor gebruikt heb ik al een aantal rondjes gereden, komend weekend wil ik een houder maken voor de voorste kentekenplaat, zodat deze niet meer op de lak zit en wil ik beginnen met het lijstwerk en emblemen aan de buitenkant van de auto te monteren. En natuurlijk ga ik weer rondjes toeren.


Omdat het verbruik nu al niet erg grappig meer is heb ik ook bezig met het verzamelen van injectie onderdelen zodat ik de auto kan ombouwen naar injectie.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een houder voor je kentekenplaat? tip gebruik de bumper!

Noud zei

De bumper is exit. Past niet meer met de spatbord verbreding.
Over de plaat word nog nagedacht.