Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

27 januari 2012

Differentieel, kilometerteller en deuren

De afgelopen tijd ben ik aan het werk geweest met verschillende delen van de auto. Ik heb eerst mijn kilometer teller terug naar 0 gezet omdat ik toch alle onderdelen van de auto onderhand wel vervangen heb. Het was nog niet zo eenvoudig om de teller te veranderen maar uiteindelijk is het gelukt. 


Ook ben ik bezig geweest met het differentieel. Omdat ik alle onderdelen van de achterwiel ophanging gedaan heb moest ik ook wel met het differentieel aan het werk. De aluminium deksel aan de achterkant zat helemaal vol met teer, deze heb ik moeten zandstralen om hem weer schoon te krijgen. Daarnaast heb ik het huis opnieuw gelakt.


Op de onderstaande foto heb ik de aluminium deksel gezandstraald.


Ik nheb nu ook de laatste 2 PU bussen geplaatst in de achterwielophanging. deze moesten in de beugel geperst worden waarmee het differentieel met de auto bevestigd is. Van alle PU bussen waren deze het moeilijks te plaatsen.


Nadat de deksel is gezandstraald heb ik het huis van het differentieel in de RX gezet en onder de auto geplaatst.


Vervolgens ben ik begonnen met het in elkaar zetten van de deuren. Dit was nog een behoorlijke puzzel om het raam mechanisme weer werkend in elkaar te krijgen. Dit werkte ook niet op de auto toen ik er nog mee reed. Beide deuren zijn klaar om gemonteerd te worden maar moeten eerst nog een anti-roest behandeling hebben.


Hieronder is een van de deuren te zien met het raam meachanisme, het glas en het slot gemonteerd.


Komende week wil ik de auto een anti-roest behandeling geven. Hiervoor heb ik een speciale spuit besteld om de holle ruimten te kunnen behandelen.

02 januari 2012

Monteren PU-bussen, Koni sport en OMP veren in de achterwielophanging

Nu ik de hele achterwielophanging onder de auto weggehaald heb ga ik ook hier alle ophangingsbussen vervangen voor polyurethaan bussen. Voordat ik de bussen erin gezet heb, heb ik alle onderdelen behandeld met Caprotech RX. Dit is in mijn vorige berichten te zien.
Op de foto hieronder zijn de ophangbussen van het achterste subframe te zien. Hiervoor zijn speciale bussen leverbaar die ruimtes in het rubber opvullen op de bus harder te maken. De bussen moeten nog wel in de RX gezet worden.


Vervolgen ben heb ik ook de bussen in de draagarmen geplaatst. Dit was in tegenstelling tot het verwijderen van de oude bussen, goed te doen. Ik heb ze er met een lijmklem in geperst. In alle draagarmen, voor en achter heb ik de zwarte bussen geplaatst. dit is de hardste variant van de PU bussen.


Behalve de draagarmen en het subframe heb ik ook de hele wielkuip behandeld met RX. Nu de achterwielophanging er onderweg was kon ik hier goed bij. Hieronder is hiervna ene foto toe zien.


Toen alle bussen, het subframe en de draagarmen weer onder de auto gemonteerd waren heb ik de nieuwe schokdempers en veren geplaatst. Ik heb Koni Sport schokdempers geplaatst en verlagingsveren van OMP. Daarnaast heb ik aan de achterzijde een veerrubber gebruikt die dikker is dan standaard omdat ik wilde dat de auto naar voren helt. Ook heb ik nieuwe handremkabels, remleidingen, remcilinders en remmerij gemonteerd.

Op de foto hieronder is te zaien hoe het eruit zag toen ik de veren en dempers gemonteerd had. Hierop is ook te zien hie de bodem geworden is na het aanbrengen van de 2de laag RX10, mooi zwart dus ;) De rest van de bodem, het gedeelte achter de achteras en het gedeelte tot de vooras moet ik nog behandelen met RX. Dit staat nog op de planning maar eerst moet ik nog een aantal andere dingen klaarmaken.

Ik was erg benieuwd of de rijhoogte met de veren ten opzichte van de spatbordverbreders geworden is zoals ik het wilde hebben en dat is gelukt. Als ik straks de rest van de onderdelen gemonteerd heb ziet het er wel goed uit :)



Nadat ik de rijhoogte gecontroleerd had heb ik een nieuw rubber tussen de cadanas geplaatst, deze viel in 6 stukken uiteen tijdens het vervangen. Komende weken wil ik beginnen met het verder opbouwen van de auto, ik hoop er dit jaar toch echt weer een keer in te kunnen rijden. Ik heb de auto onderhand 5 jaar, waarvan ik er maar een dik jaar erin gereden heb.

30 december 2011

Strippen wielkuipen en bodem achterzijde

Nadat ik de onderdelen van de achterwielophanging gestript had en volledig heb behandeld met RX5 en RX10 van Caprotech ben ik begonnen met het verwijderen van de lagen bitumen in de wielkuipen en op de bodem boven de achteras. Op de foto hieronder zijn de onderdelen van de wielophanging te zien na de behandeling met RX. 

Tijdens het demonteren van de achterwielophanging kwam ik nog een aantal onderdelen tegen die waren doorgeroest. Op de foto hieronder zijn de steuntjes te zien waar de veren om gemonteer zaten. Vooral het steuntje aan de bestuurderskant was erg verroest. Om dit goed te repareren heb ik nieuwe steuntjes besteld en gemonteerd.


Bij het inspecteren van de punten op de body waar de veren op liggen kwam ik ook nog een dus plaatdeel tegen. Dit heb ik eruit geslepen en hier heb ik een nieuw, dik stuk staal in gelast.


Om alles goed op roest te controleren heb ik alle lagen bitumen en dergelijke verwijderd uit beide wielkasten en van de bodem boven de achteras. Het was veel werk om alles eraf te krijgen maar ik ben ook zeer tevreden met het resultaat. Op de foto hieronder is een vieze en schone wielkuip te zien, op een paar plektjes is nog oppervlakte roest te zien. De nieuwe veersteun is hier al gemonteerd.



Toen alle bitumen verwijderd waren heb ik de wielkuipen in de RX gezet en ben ik begonnen met het verwijderen van de bitumen van de bodem. Op de foto hieronder zijn de wielkuipen in de RX al te zien.

13 november 2011

Behandelen achterwielophanging met RX5 en RX10

De afgelopen weken ben in aan het werk geweest met de achteras van mijn BMW. Nadat hij van de spuiter gekomen is heb ik de achteras gedemonteerd, heb ik geïnventariseerd wat ik nieuw moest bestellen en ben ik aan het schoonmaken gegaan. de achteras was eigenlijk het enige aan de auto wat ik nog niet gedaan had en om te controleren over er geen roest boven de as zat, aan de bevestiging, bij de veerschotels en de draagarmen wilde ik dit ook gelijk klaar maken. Tevens kan ik straks de auto ook gelijk verlagen en de nieuwe schokdempers en PU bussen monteren.
Op de foto hieronder is de achteras te zien zoals deze onder de auto zat. 


Het ziet er wel grappig uit zo'n nieuwe auto met allemaal auto rotzooi eronder, dit gaat veranderen!!


Zo zag de achteras eruit nadat ik deze onder de auto vandaan gehaald heb. Op sommige plaatsen zat er wel een centimeter aan rotzooi en tectyl op.


Een aantal dagen nadat de auto gespoten was heb ik de deuren, kofferklep en motorkap opgehaald omdat toen ik de body heb opgehaald deze delen nog te nat waren om te vervoeren. Om ze 'veilig' op te bergen doet mijn bed tijdelijk dienst al opslag.


Vervolgens ben ik verder gegaan met het verwijderen van alle rotzooi op de onderdelen. Eerst heb ik alle tectyl va de onderdelen afgestoken. Dit was veel werk omdat er veel van die rommel opzat. Nadat ik alle tectyl had verwijderd heb ik alle onderdelen ontlakt.


In een van de draagarmen waren 2 kleine gaatjes geroest, nadat ik deze met de roestborstel en schroevendraaier te grazen heb genomen waren ze toch wat groter uitgevallen. Deze gaten heb ik vervolgens dicht gelast met plaatjes van dik staal. De gaten en het resultaat zijn op de onderstaande foto's te zien.



Vervolgens heb ik alle ontlakte onderdelen in de eerste laag RX5 gezet om de aanwezige roest af te sluiten.


Nadat de RX5 was gedroogd heb ik de onderdelen in een mix van RX5 en RX10 gezet om een goede dekkende laag te krijgen, dat is op de foto hieronder te zien.


Deze week wil ik de onderdelen in de laatste laag RX10 zetten en dan ga ik ze voorbereiden om weer onder de auto te zetten. Tevens wil ik de veersteunen aan de auto vervangen, alle coating en tectyl in de wielkasten en boven de achteras verwijderen.