Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

03 september 2013

Roadtrip Eifel

De afgelopen maanden heb ik geen tijd gehad om mijn blog bij te houden maar een tijdje geleden heb ik een roadtrip gemaakt naar de Eifel in Duitsland.  Hier hebben we met twee BMW 2502's getoerd in een gebied vergeven van zeer mooie stuurmanswegen. Voor beide BMW's was het de eerste vuurdoop op lange afstand voor deze door  M50 motoren aangedreven kanonnen.



De bovenstaande foto's zijn gemaakt vlak voor vertrek. Onderweg hebben we erg veel positieve reacties gehad. Hierdoor was het onmogelijk om even snel te gaan tanken omdat je altijd wordt aangesproken en er de nodige foto's gemaakt moeten worden. Hieronder een klein voorbeeld van een vrachtwagen chauffeur die het mooie spul had zien rijden. Hij had zijn bijpassende jas al aangetrokken...


Met deze twee auto's bij elkaar konden en natuurlijk mooie foto's gemaakt worden.




Het Eifel gebied en aansluitende Moezel gebied zijn geweldige wegen om te toeren en de 02's hebben zich tijdens de reis goed gehouden. Er zijn wel een aantal kleine verbeterpunten naar voren gekomen om de auto's ook op lange afstand iets meer bruikbaar te maken (lees: audio installatie, overbrenging). Hieraan zal in de toekomst gewerkt worden.




Ik wilde komende tijd eerst aan het werk gaan met de audio installatie. Daarna ga ik proberen de overbrengsverhouding aan te passen om ervoor te zorgen dat het toerental op de snelweg omlaag gaat.

20 mei 2013

Trackday BMW 2002 M50 6 cilinder, TT-Circuit Assen, Klassieker klasse

Afgelopen week heb ik mijn eerste circuitdag met de 2002 gehad na de restauratie en motor ombouw. Het was hartstikke mooi weer en het beloofde een mooie dag te worden. Toen ik met de auto daar aankwam bleek 1 van de koelslangen gescheurd. Ik ben toen gelijk weer omgedraaid en heb de koelslang vervangen. Toen ik terug op het circuit was kon ik gelijk de pitsstraat inrijden en begon de eerste sessie van 20 minuten.


In het begin had ik een aantal rondjes rustig aangedaan om te kijken of alles goed was en bleef, daarna heb ik gas gegeven, na een aantal rondjes had ik aan het einde van het rechtestuk geen remmen meer, ik kon nog net de grindbak ontwijken ,dat scheelde niet veel. De remblokken werden te heet ondanks de geventileerde schijven en extra aangebrachte koeling.


Voor de volgende circuitdag wil ik dit natuurlijk anders hebben omdat ik dit niet 2 keer hoeft ervaren. Ik ben daarom nu opzoek naar geschikte remblokken die goed tegen hitte bestand zijn.


De rest van de dag is het super gegaan. het weer bleef mooi en de auto bleef ook goed. Ik moest er alleen rekening mee houden dat ik niet op te hoge snelheid op een bocht afkwam om de remmen te sparen.


Hieronder nog een kort filmpje van de circuitdag waarop het motorgeluid te horen is..



De foto's zijn afkomstig van de website van fotograaf Leon Weggelaar, http://www.leonweggelaar.nl/. Bedankt voor de mooie foto's

22 april 2013

Geluid van de M50 6-cilinder (Video) en Uitlijnen wielophanging

De afgelopen weken ben ik druk bezig de allerlei kleine dingetjes klaar te maken aan mijn 2002 om het voor te bereiden op de komende zomer. Een van de dingen boven aan mijn lijstje was het uitlijnen van de auto. Vooral op hogere snelheid was hij erg onstabiel ook wilde ik graag controleren of de camber-plates invloed hebben gehad op de wielstand van de vooras. Op de foto's hieronder is mijn 02 te zien tijdens het uitlijnen.




Het was hard nodig om de wielophanging uit te lijnen door de modificaties aan de wielophanging. Er waren grote aanpassingen nodig aan de uitlijning en dat was tijdens het rijden ook wel te voelen. Hij ligt nu veel stabieler op de weg en stuurt lekker strak met het aangepaste onderstel.





Mijn dank voor gaat wederom uit naar JS Automotive te Westerbork!!


Na het uitlijnen van de auto heb ik gelijk mijn de nieuwe lambdasonde van Bosch gemonteerd. Tot nu toe reed ik nog de hele tijd zonder maar dan loopt de motor veel te rijk waardoor hij enigszins onzuinig wordt.
Nu was het natuurlijk tijd voor een uitgebreide proefrit en om filmpjes te maken voor het uitlaatgeluid. De motor loopt super en de BMW is snel genoeg. Hieronder een korte impressie van het geluid....


Na het maken van de nodige indrukwekkende proefritten en van G-kracht vergeven testkilometers nog even  op de foto met het 38 jaar jongere broertje. Zo'n 1-serie met M onderstel rijd toch ook wel erg goed!!



02 april 2013

Eigen uitlaat voor de 6 cilinder maken!!

Een aantal weken geleden ben ik begonnen met het maken van een eigen uitlaat. Ik ben al een hele tijd opzoek naar dempers om het geluid te krijgen waar ik graag mee wil rondrijden en uiteindelijk heb ik een einddemper uit Amerika laten komen. Ik heb een roestvrij stalen spaghettispruitstuk gemonteerd en vanaf daar ben ik verder gaan bouwen met de uitlaat. Hieronder zijn 2 foto's te zien van het spruitstuk aan de M50 motor.




Vervolgens ben ik vanaf het spruikstuk verder aan het bouwen gegaan met de uitlaat. Hiervoor heb ik veel verschillende bochten en dempers gebruikt.



Na alle stukken te hebben uitgemeten heb ik alle delen gemonteerd en afgelast. Net als origineel bestaat de complete uitlaat nu uit 3 losse stukken, weliswaar met een iets grotere diameter!
Hieronder is een foto van de middendemper van mijn 2002 te zien met de aansluitingen op het spaghetti spruitstuk.


Nadat het middenstuk klaar was heb ik de einddemper klaar gemaakt. Hieraan heb ik beugels gemaakt zodat hij precies in het midden van de auto komt te hangen. Deze demper is speciaal gemaakt om een scherp geluid te produceren als de motor belast wordt. Hij is redelijk stil als je er gewoon normaal mee rijdt. Nou maar hopen dat die 6 cilinder straks ook echt mooi klinkt!!


Op de foto hieronder heb ik de einddemper onder de auto gemonteerd. het spul hang allemaal mooi in het midden en alleen de sierstukjes ontbreken nog.


De sierstukjes zijn nu ook gemonteerd! Nou moet ik alleen nog hopen op mooi weer voor de eerste proefrit!


Dat is dus mooi mislukt! De dag dat ik een proefrit wilde maken sneeuwde het voor de zoveelste keer! Ik heb een klein stukje gereden maar dat was niet te doen.  Als ik naar het gaspedaal keek dan had hij al besloten de banden op te roken, en dat nog wel op winterbanden!


Een dag later was het mooi droog en weer een beetje warmer, ik heb toen een uitgebreide proefrit kunnen maken en ben er achter gekomen dat hij toch best snel is als de weg droog is! Het geluid is super, precies zoals ik het bedacht had. Nou is het eindelijk tijd voor de afwerking, er moet nog veel gebeuren!!!