Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

09 november 2010

Tweede spatbord verbreder klaar!!

Afgelopen weekend heb in andere spatbordverbreder aan de achterkant ook strak gemaakt. Nu zijn de verbreders aan de achterkant eigenlijk klaar. Alleen de naad moet nog even worden afgekit en ik moet de verbreder nog in de kunstofprimer worden gespoten.



Nadat de verbreders klaar waren heb ik de auto naar buiten gezet en ben ik verder gegaan met het schuren van de verbreders voor. Het was mooi weer en zo heb je al dat stof ook niet in de schuur. De spatbord verbreders voor moeten nog wel een paar keer geplamuurd worden voordat ze strak zijn.




Voordat ik gestopt was heb ik de verbreders voor weer in een nieuwe laag plamuur gezet zodat ik komend weekend gelijk weer verder kan. Tevens ben ik nog even bezig geweest met het front. Deze is bijna strak, ik moet alleen de randen om de gril mooi laten aansluiten.

02 november 2010

Eerste spatbord verbreder klaar!!

Afgelopen weekend ben ik bezig geweest om de achterste verbreders strakker te krijgen. De vorige keer had ik deze voor, ik hoopte de laatste keer geplamuurd. Dit was bij de rechter ook het geval, na nog een tijdje schuren was deze helemaal vlak. Nadat ik hem fijn geschuurd had wilde ik hem ook gelijk in de primer spuiten, dit ging echter niet omdat ik nog geen kunststof primer heb.




Het is wel een goed gevoel als je dingen kan afronden. Volgende keer ga ik verder met de andere verbreders en de deuren. Ik probeer altijd te zorgen dat voordat ik klaar ben er nieuwe laag plamuur er op zit zodat ik de volgende keer gelijk kan beginnen met schuren.

Uitlijnen koplampen etc.

Tijdens de herfstvakantie, als ik heb schuren even zat was, heb ik ook wat andere klusjes gedaan. Zoals het verwijderen van de hemel. Toen ik de zijkant van de bekleding boven de zij-raampjes los trok bleek dat er een stel muizen zich had genesteld jaren geleden. De nootjes en verpulverd schuim vielen er uit toen ik de zijkant los trok. Ik vond het al raar dat er twee ronde gaatjes in de dak bekleding zaten maar deze hadden dus wel een doel.


Toen ik voor de circuit-dag de koplampen in de auto had gezet vond ik dat de auto een beetje scheel keek. Nadat ik vorige week had nagemeten of dit echt zo was, bleek dat beide koplampen behoorlijk scheef stonden. Hieronder is te zien hoeveel de plaat achter de koplamp verplaatst moest worden voordat de koplamp er recht in zat. De rechter zijkant moest bijna een centimeter naar achter worden verplaatst.


Hieronder is te zien hoe scheef de plaat achter de koplamp zit, met de lampen er op zag dit er echt niet uit.


De plaat zat vast met puntlassen, deze heb ik los geboord vervolgens heb ik de koplamp met de complete gril gepast en de plaat vast gelast in de juiste stand.


Vervolgens ben ik verder gegaan met voorbewerken van de spatbord verbreders. De achterste verbreders komen al in de buurt. Voor zit er nog veel werk in vooral omdat het polyester veel minder strak is dan het kunststof van de achterste verbreders.



Het is wel mooi om te zien dat na elke keer plamuren er steeds meer vorm in komt, je hebt dan wel eer aan je werk.

27 oktober 2010

Nieuwe deuren

Ik zat al een tijdje te twijfelen of ik nieuwe deuren zou aanschaffen. Dit vooral omdat de deuren die ik heb wel hard zijn maar niet strak. Doordat ze eigenlijk over het hele oppervlak geplamuurd moeten worden valt de fijne knik weg die net onder de helft van de deur zit en ook terugkomt in de rest van de auto. Omdat ik niet in staat ben deze er weer perfect in te krijgen heb ik een andere set gekocht.

Deze set ziet er misschien op het oog verrot uit maar in de basis zijn ze helemaal hard en is het  eigenlijk alleen oppervlakte roest.


Nadat ik de deuren opgehaald heb heb ik gelijk begonnen met het verwijderen van de oppervlakte roest. Eerst heb ik de deuren geschuurd met de schuurmachine en vervolgens licht gezandstraald.



Het resultaat is hieronder te zien.



Nadat ik beide deuren ontroest had heb ik deze plekken gespoten met zinkspray. Vervolgens heb ik bij 1 van de deuren aan de onderkant 2 kleine plaatjes ingelast omdat er roestplekjes zaten.
Tevens heb ik de gaatjes van de stootstrip dicht gelast omdat ik deze er niet meer op wil hebben.





Nadat al het laswerk klaar was ben ik begonnen met het opvullen van de oneffenheden van beide deuren. hierbij was weer het nodige schuurwerk benodigd.




De deuren beginnen alweer goed in vorm te komen, er zal niet heel veel werk in gaan zitten om ze echt goed strak te krijgen.