Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

22 maart 2010

Eerste ritje

Zaterdag ben ik begonnen met het ontluchten van het koelsysteem. Voordat dat kon moest de voorkant van de auto omhoog worden gezet zodat de radiateur het hoogste punt van het koelsysteem werd. Het ontluchten ging vrij makkelijk.

Hieronder is een foto te zien van de auto.


Toen het ontluchten klaar was ben ik begonnen met het plaatsen van de hydraulische koppelingcilinder. Deze kreeg ik met geen mogelijk in het gat waar hij in hoorde. De cilinder bleek helemaal ovaal zijn geworden om de een of andere reden. Toen heb ik een oude koppelingscilinder gepakt om even te passen en deze ging er makkelijk in. Voor die oude cilinder heb ik een revisiesetje besteld, zodat ik hem kon reviseren.

Omdat de cilinder nogal lang heeft stil gelegen heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald en de binnenkant helemaal gepolijst zodat de nieuwe cupjes niet snel zouden slijten.

Hieronder is een foto van het revisiesetje en de koppelingcilinder te zien.
Na het reviseren heb ik de koppelingcilinder gemonteerd.

Vervolgens ben ik begonnen met het maken van een gasstang. Omdat ik dubbele carburateurs op de motor het gezet past de originele gastang niet meer. Voor het bedienen van de gaskleppen is nu een andere constructie nodig.

Ik heb 2 oude gasstangen aan elkaar gelast en andersom laten bedienen zodat de gasstang de goede kant op wordt getrokken. Deze gasstang loopt nu over de carbs komt uit in een beugeltje. Als het gaspedaal wordt ingetrapt verdraaid de gastang en openen de gaskleppen. Het was nog wel even uitvogelen om ervoor te zorgen dat bij de maximale intrappen van het gaspedaal ook de gaskleppen maximaal openen. Foto's volgen.

Nadat de gasstang klaar was heb ik het remsysteem en de koppeling ontlucht, dit was eigenlijk zo klaar. Ik had gedacht dat dit behoorlijk wat werk zou zijn omdat ik het hele remsysteem onder handen heb gehad. Toen de remmerij klaar was heb ik even gecontroleerd of de remklauwen deden wat ze moesten doen en heb toen de wielen er op gezet.
Na een paar keer de oprit op en neer te zijn gereden vond ik het tijd voor het echte werk.

Na de koplampen en achterlampen gemonteerd te hebben heb ik een stukje door het dorp gereden. Toen dat wel goed ging ben ik en naar een weggetje achteraf gereden en heb daar even testgereden. Filmpje volgt.
Voor de circuitdag heb ik een set semi slicks gekocht zodat ik even wat meer grip heb dan met de normale banden.

Geen opmerkingen: