Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

18 april 2011

Zandstralen front en strak maken deur en dorpels

Terwijl ik met de achterkant bezig was ben ik ondertussen ook met andere dingen bezig geweest. Zo ben ik verder gegaan met het strak maken van de andere deur. Deze deuren zijn van een ouder type 02 en daardoor zat op de deur aan de bijrijders kant nog geen bevestiging voor de spiegel. Deze heb ik er op gemaakt omdat het wel makkelijk is om 2 buiten spiegels te hebben.


Ik heb de deur vervolgens helemaal zwart gespoten en ben daarna begonnen met schuren. Het middelste gedeelte van de deur heb ik op de onderste foto geschuurd.


Toen de hele deur geschuurd was kon ik goed zien waar nog oneffenheden zaten ben ben ik weer aan het plamuren geslagen. Hieronder is een foto van de deur te zien voordat ik hem opnieuw ging plamuren.


Terwijl ik met de deur bezig was ben ik ook verder gegaan met de dorpels strak maken. Op de foto hieronder is de dorpel aan de rechter kant te zien nadat ik deze strak gemaakt heb. Om dat ik er een nieuwe dorpel in gezet heb moet ik ook alle gaten van de sierstrip opnieuw boren.


Omdat de deur al voor een groot deel strak was heb ik alleen de delen geplamuurd waar ik nog aan geplamuurd heb, dat is op de foto hieronder te zien.


Terwijl ik aan het wachten was totdat de plamuur droog was heb ik de deukjes op de achterklep gemarkeerd zodat ik deze straks weg kan werken als ik klaar ben met de deur en de voorkant.


Omdat heb mooi weer was heb ik de auto even naar buiten gezet zodat ik wederom de schuur schoon kon maken en het stof van de auto af kon blazen.


Vervolgens ben ik weer gaan schuren met de deur, je zou er bijna hondsdol van worden ;-) Voodat ik ben gaan schuren heb ik de aangebrachte plamuur eerst zwart gespoten zodat ik alle oneffenheden goed zichtbaar krijg na het schuren.



Omdat het zulk mooi weer was(en geen zondag, ivm het lawaai) heb ik de deur eerst even laten rusten en heb ik het front aan de binnenkant gezandstraald. Dit moest gebeuren omdat de coating die af fabriek op het front zit los liet en daar roest onder begon te ontstaan. Om de roest goed weg te krijg en is eigenlijk zandstralen de enige goeie optie. Het probleem is alleen dat het heel lang duurt, je veel rommel en veel lawaai maakt. De rommel is op de foto hieronder te zien, het straalgrid lag verspreid over de hele oprit, de dikke lagen zijn te zien.

Op de foto hieronder is het resultaat te zien, de zwarte coating en de roest zijn er af. Hier is eigenlijk alleen blank metaal te zien.
















Dit heb ik vervolgens in de zinkspray gespoten om het nu wel goed be geschermen tegen roest, dat is op de foto hierboven te zien. 
Komend weekend ga ik de deur en de voorkant klaar maken en een begin maken met de achterklep. Tevens moet ik de motorkap nog kaal maken(sierlijsten en emblemen demonteren) zodat ik deze ook strak kan gaan maken.

Geen opmerkingen: