Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

13 maart 2012

De APK keuring BMW 2002

Afgelopen week was het dan eindelijk zover. Na exact 4 jaar stilstaan was het tijd voor de APK keuring om weer te kunnen toeren in de 02. Het had echter nog wel een paar voeten in de aarde voordat de APK een feit was. Eerst moest ik nog even een nette manier bedenken om het chassisnummer, welke bij mijn 2002 is ingeslagen in de bodemplaat bij de passagierstoel, weg te werken. Hiervoor heb ik een dekseltje van het chassisnummer van een Opel gebruik, zijn de auto's ook nog ergens goed voor : P


Vervolgens heb ik de passagierstoel gemonteerd, de gordels gemonteerd en de luchtfilters geplaatst. Hiervan paste er 1 niet op carbs omdat deze tegen de rembekrachtiger aan kwam te zitten, hiervoor moet nog een oplossing worden gezocht. Ook moest natuurlijk alle verlichting, ruitenwissers ed. werken om de auto door de keuring te krijgen. Er moest nog een nieuwe remschakelaar worden gemonteerd.


 Daarna heb ik de oude kentekenplaten gemonteerd omdat de nieuwe kentekenplaathouders nog niet binnen zijn gekomen.


Voordat de auto APK gekeurd zou worden wilde ik eerst de carbs afstellen om motorschade te voorkomen en omdat de motor niet fijn liep. Dat afstellen was een feest omdat ik behalve de carburateurs ook nog een aantal andere aanpassingen aan de motor gedaan heb, zoals de andere zuigers, cilinderkop ed. Tijdens het afstellen bleef de auto maar inhouden en stotteren, vooral in lage toeren. Ik heb de gaskleppen goed synchroon kunnen zetten maar het probleem bleef zich voordoen. De volgende dag heb ik zelf een vervroegingscurve voor de ontsteking bedacht aan de hand van de aanpassingen die ik aan de motor gedaan heb en het vervroegingsmechanisme wat op de motor aanwezig is. Hierop heb ik de motor afgesteld en toen ging hij al een stuk beter lopen. Vervolgens heb ik de carburateurs nogmaals afgesteld me de 4-gas tester en toen liep de auto een stuk beter.


De volgende dag, toen de motor was afgesteld was het tijd om de rest wan de APK eisen te controleren, behalve dat de koplampen nog moesten worden afgesteld en de handrem nog wat problemen gaf was er weinig te beleven. De handrem gaf echter nog veel meer problemen als voorzien. De auto remde namelijk nauwelijks op de handrem. Ik heb toen de remtrommels laten uitdraaien om het oppervlakte weer ruw te maken. De remtrommels zijn op de foto hieronder te zien.


Vervolgens zijn de trommels weer gemonteerd zonder enig resultaat. Omdat een uur later de auto wilde afmelden voor de APK hebben we de complete remmerij,incl. kabels aan de achterzijde gewisseld met de BMW 2502 van een vriend van mij omdat we zeker wisten dat deze auto wel goed remde. Na het monteren werkte de handrem zoals deze hoort te werken alleen was de fout nog niet gevonden. Eerder hadden we de handrem zelf al vervangen omdat de schalen krom waren, ook hadden we de remschoenen en losse onderdelen vervangen. dus het enige wat overbleef waren de kabels of de trommels, we hebben de kabels van beide auto's vergeleken en deze waren ook identiek. Het probleem zat hem in de trommels, deze waren te erg versleten en daardoor te ruim geworden voor de handrembediening. na het vervangen van de trommels was het probleem opgelost. Op de foto hieronder is mijn 2002 samen met de 2502 van mijn kamaraad te zien.

De auto is toen een half uur later APK gekeurd en toen was het tijd om te toeren en de motor in te rijden.


De volgende dag hebben we de auto uitgelijnd, hij stuur nu als een scheermes met de PU bussen, andere schokbrekers, veren en stabilisatorstangen. Hieronder zijn foto's van het uitlijnen te zien.



Nadat de auto klaar was voor gebruikt heb ik al een aantal rondjes gereden, komend weekend wil ik een houder maken voor de voorste kentekenplaat, zodat deze niet meer op de lak zit en wil ik beginnen met het lijstwerk en emblemen aan de buitenkant van de auto te monteren. En natuurlijk ga ik weer rondjes toeren.


Omdat het verbruik nu al niet erg grappig meer is heb ik ook bezig met het verzamelen van injectie onderdelen zodat ik de auto kan ombouwen naar injectie.

BMW 2002 met M50 motor

De afgelopen week heeft een goede vriend van mij zijn BMW 02 door de RDW laten herkeuren om legaal te kunnen rond racen met een M50 2.5 liter 6 cilinder met 200 pk. Hij heeft nu een BMW 2502 op kenteken. 

Om deze dikke 6 cilinder in de auto te kunnen passen zijn er behoorlijke ingrepen gedaan, zo is het hele front van de auto aangepast om plaats te maken voor de koeling van de motor en is er een compleet nieuwe tunnel in gemaakt om de versnellingsbak te kunnen plaatsen. Hieronder zijn een aantal foto's van de auto te zien.





Zoals op de foto's hierboven te zien  past de motor er net in.  Nu de auto een kenteken heeft word de motor uit elkaar gehaald en gereviseerd. Daarnaast word de body van de auto uitgerust met de turbo verbreding, een nieuw interieur en andere velgen. Vervolgens word hij compleet overgespoten in het oranje met hier en daar zwarte details. De wielophanging zal worden verbeterd met andere schokdempers, veren , stabilisatoren en PU bussen en de remmerij heeft een turbo upgrade gehad. Ook zal er een sper differentieel geplaatst worden om het vermogen beter op de straat te krijgen.
De tunnel is compleet aangepast om ruimte te maken voor de versnellingsbak, dat is op de foto hieronder te zien.


Hieronder zijn nog 2 foto's te zien van de buitenkant van de 02, de BMW zal er over een paar maanden totaal anders uitzien.



Begin deze week zijn we op bezoek geweest bij iemand die ook net een BMW 02 met een M50 motor heeft gebouwd en laten keuren. Deze BMW is volledig gerestaureerd en klaar om te rijden. De body is verbreed met golf 1 wielranden om te 17 inch Alpina's te kunnen bergen. Daarnaast is de hele auto geisoleerd waardoor het net lijkt alsof je rijd in de moderne BMW. De wielophanging is aangepast door alle draagarmbussen te vervangen door PU en het plaatsen van Biltstein schokbrekers en een sperdifferentieel. 

De 02 rijdt super, door de hoeveelheid koppel van de motor en het geringe gewicht zal het grootste deel van de auto's op straat het toch echt moeten afleggen. Ik wens de eigenaar veel rijplezier toe, dat gaat ongetwijfeld lukken.




Ik hoorde dat er ook al plannen zijn voor een M50 turbo in een BMW 02, wie van de jongens deze het eerst klaar heeft zullen we zien. 1 ding is zeker dit zal helemaal angstaanjagend snel worden. 

26 februari 2012

Afbouwen deel 2

De afgelopen dagen ben ik weer druk bezig geweest met het in elkaar zetten van de BMW. Ik ben begonnen met het plaatsen van het zonnedak. Deze had ik de vorige keer al klaar gemaakt om te monteren. 
Eerst heb ik het frame van het zonnedak in het dak gekit. Op de foto hieronder zit het zonnedak er nog niet in.


Op de foto hieronder is het zonnedak te zien nadat de kit gedroogd was en ik het raam erin kom plaatsen.


Nadat ik het zonnedak op zijn plek had heb ik de deuren en de achterbumper op de auto gemonteerd.


Na het afstellen van de deuren en de deursloten moesten de raam mechanismen ook iets worden bijgesteld. Het sluiten van de deuren gaat nu nog zwaar omdat de nieuwe deurrubbers nog moeten vervormen.


Toen de deuren en de achterbumper gemonteerd waren heb ik mijn eerste proefrit gemaakt. De 2002 rijd behoorlijk anders met de aanpassingen die ik gedaan heb aan de wielophanging. Dat kan ook niet anders als ik kijk naar de rommel die ik onder de auto vandaan heb gehaald.
Op de foto hieronder is te zien hoe de BMW eruit ziet met de uitlaat en achterbumper gemonteerd.




De komende week ga ik verder met het monteren van de andere onderdelen, zoals de motorkap ed.

22 februari 2012

Afbouwen deel 1

De afgelopen dagen ben ik begonnen met het klaar maken van de laatste dingen. Om een beetje overzichtelijk te kunnen werken heb ik een lijst gemaakt. 
Ik ben begonnen met het aansluiten van het dashboard, de luchtbuizen, de verwarmingschuifjes en dergelijke. Ook heb de voorkant klaar gemaakt zodat ik straks de motorkap erop gezet kan worden, ik heb de koplampen en de toeter geplaatst, ook heb ik de elektrische koelvin aangesloten.


Nadat het dashboard was aangesloten heb ik het rubber in de kofferbak en in de deurstijlen geplakt.


Toen de rubbers geplakt waren heb ik het frame van het dakraam geschuurd,  hier zaten een aantal beschadigingen en deukjes in die ik heb hersteld. Daarna heb ik het frame in de filler gespoten en vervolgens in de kleur.




Daarna heb ik het voor en achterraam in de BMW gezet. het achterraam komt orgineel uit de auto, het voorraam is kapot gegaan bij het demonteren dus hiervoor heb ik een nieuwe moeten bestellen. Ik heb toen gelijk een besteld met een zonneband erin. Al het glas in de auto is tevens getint, iets wat je niet veel ziet.


Vervolgens heb ik een strip onder de tank gemaakt die ervoor moet zorgen dat er geen vuil of water in de kofferbak kan komen.


Toen het frame van het dakraam droog was heb ik het dak voorbereid op het plaatsen. voordat deze erin gekit kon worden moest er eerst een speciale foamlaag aangebracht worden welke dient als afstandsfoam om het frame goed in het dak te klemmen.


Hieronder is te zien hoe de auto er nu bij staat.