Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

30 september 2012

Upgrade remmen BMW 2002

De afgelopen week ben ik begonnen met het aanpassen van de remmerij. De afgelopen maanden heb ik hiervoor alle onderdelen verzameld en nu ik heb alles compleet om het te monteren. Ik heb gebruik gemaakt van onderdelen van verschillende auto's. Remschijven van een E21, naven van een E12 en remklauwen van een Volvo 240 Polar. Deze combinatie moet ervoor zorgen dat de 2002 in afzienbare tijd ook weer tot stilstand komt met dat ontembare vermogen van de 6 cilinder voor onder de kap. De remklauwen van de Volvo zijn op de foto hieronder te zien.


Voor de zekerheid heb ik de remklauwen allebei gereviseerd om zeker te weten dat alles straks top is. De Volvo remklauwen hebben 4 zuigers per kant waardoor de remkracht goed wordt verdeelt over de remschijf en de remblokken. Op de foto hieronder is het revisiesetje van de 2 remklauwen te zien.


De nieuwe remschijven zijn geventileerd waardoor de kans op oververhitting erg wordt verkleind. Vooral omdat ik ook mijn ankerplaten achter de remschijven zo het aangepast dat het luchthappers zijn geworden. Op de foto hieronder zijn de remschijven te zien, door het verschil in dikte moeten er sowieso al andere remklauwen geplaatst worden.


De remklauwen van de Volvo zijn een behoorlijk stuk groter dan de remklauwen die standaard op de 02 gemonteerd zijn, dat is op de foto hieronder te zien.



Hier is nog een foto van de verschillende remklauwen te zien, ook zijn de nieuwe rubbers in de remklauw goed zichtbaar.


Op de onderstaande foto is te zien hoe de standaart remmen van de BMW eruit zien.


Dit is een foto van de remmen zoals die nu op de BMW 2002 zitten, incl. de geventileerde remschijven.




De afgelopen weken heeft er bij mij in de schuur nog en 2502 gestaan van een vriend. Deze auto is technisch helemaal klaar en heeft de 6 cilinder ook al op kenteken staan. Het enige wat hier nog aan moet gebeuren zijn de cosmetics, hij moet nu laag breed en oranje worden. We hebben daarom de afgelopen weken deze auto ook uitgerust met de originele Turbo verbreding en voorspoiler. Als het goed is zal deze auto eind dit jaar ook eindelijk de straat (on)veilig maken.


Komende week wil in bezig met het dichtlassen van de tunnel. En het plaatsen van de radiateur en het schakelmechanisme.

19 september 2012

1ste start BMW 2002 M50 6 cylinder na swap en brandstofpomp montage

De afgelopen maanden heb ik geen berichten geplaatst en ook weinig aan de 2002 kunnen werken. Nu heb ik weer meer tijd en zijn er een aantal (kleine) doorbraken geweest. In dit bericht vertel ik hoe ik een extra aansluiting in de tank heb geplaatst, hoe ik de brandstofpomp geplaatst heb en hoe ik de 6 cilinder uiteindelijk heb laten brullen na een aantal probleempjes.

De M50 motor is uitgerust met een brandstofinjectie systeem dat werkt onder een druk van 4 bar, moet er een elektrische brandstofpomp geplaatst worden. Voor deze pomp moet een extra aanvoerleiding in de tank worden gemaakt. Ik heb deze aanvoer gemaakt van een koperen leiding welke ik met 2K lijm in de tank heb gelijmd. Hieronder is daarvan een foto te zien.


Nadat ik de tank klaar gemaakt heb, heb ik de brandstofpomp geplaatst. Deze heb ik onder de bodem van de auto gemonteerd. Deze pomp zorgt ervoor dat de brandstof op hoge druk naar de motor gepompt wordt.


Ik heb de brandstofleiding via de originele plek uit de auto gevoerd. Nadat ik de boel had aangesloten heb ik de brandstofpomp bedient om te controleren of alles lekvrij was. Het duurde niet lang en alles zat onder de benzine. Aan de hogedruk zijde van de brandstofpomp spoot de benzine eruit. Ik heb toen speciale koperen pers ringen opgehaald, alles weer onder de auto uit gehaald en het opnieuw gemonteerd. Het lekken was toen een stuk minder maar de pomp bleef lekken.
Ik heb vervolgens de retourleiding van de tank afgehaald en de benzinepomp weer ingeschakeld, toen kwam ik tot de conclusie dat de brandstof niet werd rondgepompt. Daarna heb ik de brandstofrail van de motor gedemonteerd en de drukregelaar eruit gehaald. Deze heb ik vervolgens getest en weer gangbaar gemaakt want hij bleek vast te zitten. Hierdoor stond de brandstof met een druk van 10 bar in de aanvoerleiding. Ik nam aan dat dit de reden van de lekkage zou zijn. Na het testen bleek dat de pomp nog lekken. Vervolgens heb ik de hele pers zijde van de pomp gedemonteerd. Ik kwam erachter dat de bout die de koppeling moet afsluiten scheef op de bus draaide en daardoor altijd een bleef lekken. Nadat ik alle koppelingen en bouten vervangen heb door nieuwe en alles weer gemonteerd heb bleef alles eindelijk droog.
Hieronder is de tank met de aansluitingen te zien


Nadat ik de hele kabelboom had aangesloten heb ik de motor proberen te starten zonder resultaat. De brandstofpomp en de ontsteking werden niet ingeschakeld door de ECU. Ik heb de motor uitgelezen om te checken of er misschien fouten uit te lezen waren maar er was niets te vinden.


Een aantal weken bleef dit probleem in de auto zitten. Toen ik vorige week een dag met de auto aan het werk ben geweest heb ik de accupool er 2 dagen lang op laten zitten. Aan het einde van de dag dacht ik,ik zal nog eens proberen dat ding te starten en bij het aantikken van de sleutel  liep de motor al. Daarvan is hieronder een filmpje te zien.


Tijdens dit eerste fimpje loopt de motor onregelmatig, dit kwam door een vacuümlek omdat ik de rembekrachtiger nog niet had aangesloten. Dit lek heb ik gedicht en ik heb de motor opnieuw gestart. Het filmpje hieronder is na het repareren van de vacuümlekkage, de motor loopt nu veel stabieler. De BMW maakt nog wel erg veel lawaai omdat er geen uitlaat onder de auto hangt. Hij klinkt nu wel als een echte BMW, een dikke 6 pitter!


Komende weken ga ik de remmerij upgraden en de tunnel dicht lassen. Ik zal ook weer wat meer berichten gaan plaatsten.

15 juli 2012

Benzineleiding en motorsteun M50 motor

De afgelopen week ben ik druk bezig geweest met het doen van andere aanpassingen aan de auto om ervoor te zorgen dat de motor goed past in de auto en dat hij ook gaat werken. Ik ben bezig geweest het monteren van een extra benzineleiding, een gaskabel en het maken van een achterste motorsteun.
Omdat de M50 motor is uitgerust met multipoint injectie moet de motor behalve een aanvoerleiding ook een retourleiding hebben. Ik heb 2 nieuwe koperen leidingen naar de tank gemaakt, 1 aanvoerleiding en 1 retourleding. De aanvoerleiding is op de foto hieronder te zien.


De beide leidingen moeten helemaal van de motorruimte naar de tank worden getrokken. Omdat de leidingen nogal stug is gaat dit niet erg makkelijk.


Op de foto hieronder is zowel de aanvoer als retourleiding te zien.


De brandstof in de aanvoerleiding moet onder hoge druk komen te staan in vergelijking met de brandstof voor de carburateurs op de 2 liter motor. Het motormanagement regelt hoeveel brandstof dat de motor nodig heeft en hoeveel er retour naar de tank gaat. Om de brandstof op druk te brengen heb ik een speciale benzinepomp gekocht die veel volume onder hoge druk kan verpompen. Dit is een motorsport pomp van EMS.


De gasklep van een M50 motor wordt bedient door een gaskabel ipv. een gasstang zoals op de standaart 2 liter motor van de 2002. Ik heb een constructie gemaakt die ervoor zorgt dat de gaskabel wordt aangetrokken bij het intrappen van het gaspedaal. Hieronder is daarvan een foto te zien, alle onderdelen moeten nog netjes gemaakt worden maar dat doe ik later, als ik weet dat alles functioneert.


Tijdens het passen van de motor bleek dat er nog een beetje ruimte in het front gemaakt moest worden om ervoor te zorgen dat de krukaspoelie het front niet raakt. Hier heb ik een kleine inkeping in de dwarsbalk gemaakt.


Toen deze aanpassingen klaar waren heb ik de motor opnieuw in de auto gemonteerd, vervolgens heb ik ook de versnellingsbak achter de motor gehangen. Nu ben ik begonnen met het maken van een steun voor de versnellingsbak. Deze steun moet de motor en versnellingsbak uitlijnen met de cardanas en het differentieel. Ook moet hij de motor ook aan de achterkant op hoogte houden. Uiteindelijk in de steun geworden zoals hieronder te zien is.


Op de foto hieronder is de steun in gemonteerde toestand te zien. Hier is ook te zien dat de originele beugels van de versnellingsbak naar achteren verplaatst zijn omdat de motor met versnellingsbak een stukje verder naar achteren is gekomen. 



Op de foto hieronder is het verschil in de hoogte van de versnellingsbak duidelijk zichtbaar in de tunnel van de auto.


Hieronder nog 2 foto's van de M50 motor in mijn 2002.


Op de foto hieronder is de hoogte van de carterpan van de M50 motor te zien. Deze komt nogal een stukje onder de het front van de auto vandaan. Hier heeft hij gelukkig wel een optimale koeling.


Komende week ga ik bezig met het aansluiten van de motor en het plaatsen van de koeling. Ik hoop aan het einde van de week de motor voor het eerst te kunnen starten.

07 juli 2012

Aanpassen BMW 2002 voor de M50 motor

De vorige keer heb ik de motor klaar gemaakt om te kunnen monteren in de auto. In de auto moet alleen ruimte gemaakt worden voor de motor. Om dit te doen moet er nogal rigoureus met de slijptol gemanoeuvreerd worden. Daarom heb ik alles beschermd met kleden tegen de rond vliegende metaal splinters. Hiervan zijn hieronder 2 foto's te zien.



Het eerste probleem bij de ombouw is de omvang van de versnellingsbak, deze is veel hoger, langer en breder dan de originele versnellingbak. Om voor de nieuwe versnellingbak ruimte te maken moet de tunnel in de auto worden aangepast.


Hieronder is een foto te zien van de tunnel waar ik een deel uit heb geslepen om ruimte te maken voor de  versnellingsbak.


Behalve dat de versnellingsbak een stuk groter is, is ook de motor ongeveer 20cm langer dan de originele. Hiervoor moet er ruimte gemaakt worden in de motorruimte om de koeling kwijt te kunnen.


Op de foto hieronder is het aangepaste front te zien waarin ruimte is gemaakt voor de radiateur.


Om zonder schade te werken heb ik de motorkap van de BMW gedemonteerd en aan de muur opgehangen.


Vervolgens heb ik geprobeerd de motor in de auto te monteren. Dit ging echter niet vanzelf. Toen ik de motor in de auto wilde laten zakken kwam ik erachter dat er nog een deel uit het front geslepen moest worden onder de motor anders niet een de auto in wilde. Ik heb er toen nog een behoorlijk stuk eruit geslepen. De motor paste nu wel zonder al te veel problemen in de auto.


Aan de onderkant is te zien dat alles eigenlijk net in de auto past. De carterpan valt precies tussen de aangepaste stabilisator en de voorkant van het front.