Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

23 februari 2010

Plaatsen motor en versnellingbak BMW 2002

Afgelopen donderdag ben ik begonnen met het plaatsen van de motor. Ik had bedacht dat het makkelijker was om eerst alleen de motor te plaatsen zonder de versnellingbak omdat ik de motor en versnellingbak in mijn eentje moest plaatsen.

Eerst heb ik de motor van de motorbok gehaald en de koppelingsplaat en de drukggroep geplaatst.



Nadat de motor klaar was heb ik de auto er onder gerold en ben ik begonnen met het monteren van de motor. Dit ging redelijk snel, na 1,5 uur zat de motor er in. Toen moest de versnellingbak er nog achter, dit koste veel meer tijd dan ik gedacht had.
Omdat ik de auto op bokken had staan moest ik de versnellingbak er proberen onder te tillen en recht achter de motor zien te krijgen. Dit ging niet lukken dus ben ik gaan proberen de voorkant van de versnellingbak op te tillen met een taken en de achterkant met een krik.
Dit ging goed en ik kreeg de versnellingbak er achter maar hij bleef op 1,5 cm van de motor steken en kreeg hem met geen mogelijkheid er tegenaan.
Er zat niks anders op dan de versnellingbak weer te verwijderen. Dit ging echter ook niet meer.
Doordat ik tijdens het monteren van de versnellingbak vergeten was het schakelmechanisme te verwijderen tijdens het plaatsen moest de motor erg scheef in de auto hangen voordat de bak er recht achter paste. Dit lukte niet goed waardoor de koppelingsplaat verschoof en de versnellingbak er niet meer goed achter wilde.
Vervolgens heb ik de koppeling opnieuw gecentreerd en ben weer overnieuw begonnen met het plaatsen van de versnellingbak. Deze keer ging het beter en ik had vrij snel de versnellingbak er achter. Toen was de dag alweer voorbij, ik heb nog even snel het schakelmechanisme en de cadanas geplaatst. Dit bleek niet te passen omdat de schakelstang tegen de cadanas kwam.
De volgende dag ben ik opnieuw begonnen met het plaatsen van de cadanas en het schakelmechanisme, deze is te verstellen waardoor hij iets hoger komt en de cadanas niet meer raakt.


Hieronder is een foto te zien met bijna alles aan de motor gemonteerd. Alleen de koelslangen, radiateur, ontsteking en brandstofslangen moeten nog geplaatst worden.



Verder heb ik nieuwe gordels besteld voor in de 2002

Komend weekend ga ik proberen de auto te starten, de pluskabel moet nog gezekerd worden en daarna ga ik alle koelslangen en brandstofleidingen aansluiten. Verder moeten er nog een paar nieuwe remleidingen en remslangen geplaatst worden.

Geen opmerkingen: