Translate / Übersetzen / Traducir

Welkom op mijn blog.

Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.

Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast

Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!

Ik wens jullie veel leesplezier.

14 september 2008

Laswerk 1 BMW 2002

Nadat ik afgelopen woensdag een lasapparaat heb gekocht heb ik al veel gedaan. Afgelopen vrijdag en zaterdag ben ik bezig geweest met het dichten van de gaten in het binnenspatbord. Ik had hiervoor al plaatjes op maat gemaakt. Het probleem was alleen dat dit blik niet te lassen is. Hier vielen gelijk gaten in als in als ik het probeerde te lassen. Daarna heb ik nieuwe plaatjes gemaakt uit mijn oude voorspatbord.
Hierboven is een foto van het binnespatbord te zien. Je ziet het gat onder de remleiding doorgang en het gat links voor in de draagbalk en het spatbord. Het gat links onder heb ik het meeste werk van gehad. Het ziet er nu zo uit, het is haast niet meer zichtbaar dat er aan gelast is.

Verder heb ik een gaatje in de rechter draagbalk dicht gelast.

Deze week wil ik bezig gaan met het monteren van de veerpootsteunen deze wil ik eventueel ook enigsinds aanpassen zodat de a-stijl minder snel gaat roetsen.

10 september 2008

Las apparaat

Zoals ik vorige keer al zei, ben ik me een beetje gaan oriënteren voor een las apparaat. Ik had echter al snel een geschikte gevonden. Daarna vond ik een nog geschikter adres in de buurt waar ik hem relatief goedkoop kon kopen.

Ik heb hem vanmiddag gelijk in elkaar gezet. Het was een complete set dus een lasapparaat met gasfles, dubbele manometer, lasdraad, laskap.


Uiteraard moest ik ook gelijk even proberen of hij goed last en gelukkig had ik nog een paar plaatjes klaar liggen die ik er zo in kon lassen dus dat heb ik gelijk maar geprobeert.

Ik had aan beide kanten nog enkele gaten in de a-stijl waar ik al plaatjes voor klaar had liggen dus deze heb ik er gelijk tussen gezet.

Zo was het,
en zo is het nu.

Het was even wennen omdat ik elektroden gewend was maar het viel me enorm mee. Je ziet haast niet aan de a-stijl dat er aan gelast is. Het lasapparaat last ook erg prettig, gelukkig geen mis koop.

De a-stijl aan de andere kant heb ik meerdere gaten dicht gelast en dat is ook erg mooi geworden, daar kreeg ik de smaak ook beter te pakken.

Ik hoop zaterdag de rest van de plaatjes die ik nog klaar heb liggen te lassen en dan ga ik weer verder met het klaar maken van de kofferruimte.

07 september 2008

Slijp en paswerk

De laatste dagen ben ik druk met de 02 bezig geweest en ook mooi opgeschoten.
Eerst heb ik de kofferbak leeg gehaald en de achterkant gestript. Daarna heb ik de tank verwijderd omdat ik wilde beginnen met het pas maken van de stukken achter de achterwielen. Ik dacht dat ik de tank helemaal leeg had gereden maar er zat nog 20 liter in. Zonde want daar had ik nog mooi even een laatste rondje mee kunnen rijden. De tank is nog dicht maar ik moet hem nog goed controleren op roest voordat ik hem er weer terug is zet.


Daarna heb ik begonnen met het pasmaken en uitslijpen van de zij/achterkant. Dit ging opzich vrij gemakkelijk maar er kwam nog wel wat extra werk achter weg aan de kofferbak bodem zowel links als rechts.





Ook zit ik er aan de denken om zelf een goed lasapparaat aan te schaffen zodat ik niet meer afhankelijk ben van andere mensen. Daarover wil ik komende week wat informatie verzamelen.

02 september 2008

Poedercoaten??

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het herstellen en verstevigen van mijn voorspoiler. hier waren wat hoekjes uit en hij was op twee plekken gescheurd. Ook maak ik er een stang is zodat hij veel steviger wordt. Tussendoor ben ik bezig geweest met het leeghalen van de motorruimte. Daarbij heb ik ook de dikke laag tectyl ofzo van het subframe voor en achter afgehaald om deze te controleren op roest. Dat zat er gelukkig niet.

Nu zit ik er over na te denken om de subframes en stabi stangen te later stralen en poedercoaten omdat dit mij erg veel werk scheelt en het een mooi resultaat geeft. Deze week ga ik informeren naar de mogelijkheden en de prijzen. Ik hou jullie op de hoogte.