Afgelopen weekend heb ik een set andere veerpoten gekocht omdat eenvan de veerpoten onder de auto gelast zit omdat er een van de 3 onderste boutjes afgebroken is. Toen ik bij de verkoper van de veerpoten kwam had hij ook nog een nieuwe radiateur voor een BMW 2002 liggen. Deze heb ik oom maar mee genomen omdat ik niet tevreden ben over hoe de huidige radiateur in de auto gemonteerd is. Op de foto hieronder zijn de veerpoten en de radiateur te zien. Deze moest even worden schoon gemaakt.
Ik had toevallig de dag ervoor ook al een radiateur meegenomen alleen deze was een aan 1502 en heeft een dunner koellichaam. Hier verschil is hoeronder te zien, de rechter radiateur is van een 2002.
Voor de circuitdag afgelopen jaar had ik de koeling en koelvin er even snel in gemaakt dat is op de foto hieronder goed te zien. De koelvin zat helemaal scheef en niet degelijk vast. Ik heb deze uit de auto gehaald en een manier bedacht om hem goed vast te maken.
Ik heb vervolgens sleufgaten in het front gemaakt en een beugel aan de koelvin gemaakt. Nu zit de koelvin mooi recht voor de radiateur en goed vast.
Op de foto hieronder is de oude radiateur te zien, een van een BMW e30. Deze paste niet goed en benutte niet het gehele gat in het front. Tevens zat hij zo dicht tegen de motor aan dat de V-snaar niet een vervangen kon worden.
Vervolgen ben ik begonnen met het verwijderen van de rubber bussen in de dynamo. Een tijd terug had ik al nieuwe PU bussen voor in de wielophanging en de dynamo besteld en deze heb ik alvast in de dynamo gemaakt. Op de foto hieronder is een van de rubber bussen te zien, het rubber was helemaal vergaan en leek wel ruitenkit. Daarom trok de V-snaar de dynamo helemaal scheef.
Zowel het bovenste als het onderste rubber was kapot. Ik Had er veel werk van om alle oude kit resten van de dynamo af te krijgen.
Nadat ik alles schoon had heb ik de nieuwe bussen er in geslagen. Dit moest wel met geweld omdat ze er behoorlijk strak in zaten.
Op de foto hieronder is de dynamo te zien met de PU bussen er in.
Zoals te zien op de foto hieronder zit de dynamo nu kaars recht aan de motor.
Translate / Übersetzen / Traducir
Welkom op mijn blog.
Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.
Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast
Op deze blog beschrijf ik de restauratie en upgrade van mijn BMW 2002 uit 1974. Voordat ik met de restauratie begon heb ik bijna anderhalf jaar in de auto gereden, het rijden in de BMW is me erg goed bevallen. Er zijn naar mijn idee weinig auto's waarin je het pure/spartaanse autorijden beleeft. Daarom ben ik begonnen mijn 2002 volledig te restaureren.
Ik heb mijn 2002 uitgebouwd met de originele BMW 2002 Turbo verbreding en de BMW helemaal laten spuiten in de kleur Fire orange van de M3 GTS. Technisch heb ik veel dingen aangepast om plaats te maken voor de 6 cilinder motor. Daarnaast heb ik natuurlijk het onderstel en de remmen ook aangepast
Omdat de getunede originele motor voor mij niet genoeg vermogen had heb ik een motor uit een BMW e36 325i ingebouwd.
Ik heb nu het mooiste model van BMW met de fijnste motor van BMW gecombineerd tot de BMW 2502. Een BMW 2002 met een 2.5 liter 6 cilinder en 200pk!
Ik wens jullie veel leesplezier.
Ik wens jullie veel leesplezier.
18 mei 2011
09 mei 2011
Deur in de filler deel 1
Afgelopen weekend heb ik de laatste deur voor de eerste keer in de filler gezet. Voordat ik dat deed heb ik de deur goed ontvet.
Toen de filler aan het drogen was zag ik al dat er een paar stukjes nog niet goed waren zoals om het rondom het handvat en aan 1 van de zijkanten.
Vervolgens heb ik de plekken waarvan ik kon ziet dat ze te hoog waren terug geklopt en vervolgens de deur zwart gespoten zodat ik tijdesn het schuren goed de oneffenheden kan zien.
Na het schuren zag de deur er zo uit, de zwarte plekken moet nog wat aan gebeuren.
Komend weekend wil ik deze deur opnieuw strakmaken, voor de 2de keer in de filler spuiten en vervolgens strak schuren.
Toen ik de BMW weer naar binnen zette heb ik nog even geoefend op het maken van burn outs, dit ging zonder problemen : )
Voorbewerken motorkap
Afgelopen weekenden ben ik ook begonnne met het klaar maken van de motorkap. Deze heeft een jaar lang in de schuur gestaan en is behoorlijk stoffig geworden. Op de foto hieronder heb ik de kap al met de luchtspuit schoon geblazen.
Om even het verschil te laten zien heb ik hem eerst voor de helft schoon gemaakt.
Toen de motorkap helemaal schoon was kon ik goed zien of er veel deukjes ed. in de plaat zaten. Er zitten gelukkig maar een paar kleine oneffenheden in.
Vervolgens ben ik begonnen met het verwijderen van geluidsdemping aan de binnenkant van de motorkap. Dit is vastgelijmd en wil niet makkelijk los.
Door de lijm te verwarmen kan je de isolatie er zonder al te veel rommel wel aftrekken alleen de lijm blijft achter op de plaat. Hoe ik dit ging verwijderen wist ik nog niet. Ik kon het wel afsteken met een plamuurmes maar dit duurde erg lang. Toen kwam ik er achter dat de lijm 'oplost' met remreiniger. Door de lijm in de spuiten met remreiniger en de lijmresten er af te steken was ik het snelste klaar denk ik.
Ik kwam er achter dat als ik eerst de grofste laag lijm weg schuurde dat het met de machine dat het afsteken met het plamuurmes makkelijker ging.
Behalve dat er een laag lijm op zat zitten er op een aantal roest plekken aan de binnenkant van de motorkap. Ik heb nog een motorkap die gezandstraald is alleen deze is daardoor vervormd wat weer veel tijd kost om te voorbewerken. Ik heb toch gekozen deze motorkap klaar te maken zodat ik alleen wat roest moet weg werken maar weinig hoeft te voorbewerken.
Om de roest weg te werken heb ik de hardnekkige plekken gezandstraalt, dit kost erg veel tijd en geeft veel rommel maar geeft wel een mooi resultaat, dat is hieronder te zien.
Op de foto hieronder ben ik te zien tijdens het zandstralen ook is de rommel die het geeft.
Dit is het resultaat van het zandstralen van de plek waar de scharnieren van de kofferbak zaten. De foto van hoe het hiervoor was is in het vorige bericht te zien.
Op de foto hieronder is een plek te zien aan de binnenkant van de motorkap, midden op de plaat. Hoe die daar ontstaan is is voor mij nog steeds een vraag.
De minder ernstige roestplekken ben ik aan het verwijderen met een roestborstel op de boormachine en met de schuurmachine.
Komend weekend ga ik verder met het verwijderen van de roest aan de motorkap en ga ik een begin maken met het voorbewerken.
Voorbewerken deuren en kofferbak
Het afgelopen weekend heb ik weer een aantal dingen aan de BMW kunnen doen. Ik ben begonnen met het verder strak maken van de deur. Deze was aan de onderkant al zover strak dat hij in de filler gespoten kan worden alleen bij de handgreep moest het nog beter. Omdat het mooi weer was ben ik buiten aan het schuren geweest.
Terwijl de plamuur aan het drogen was heb ik de kofferbak deksel van de auto gehaald en gestript. Nadat hij gestript was heb ik de deksel in 4er verdeeld en ben ik begonnen met schuren.
Op de foto hieronder kan je zien waar de stickertjes zaten die aangaven waar er deukjes in het oppervlakte zaten. Dit ben ik gaan schuren totdat je niks meer van de plekjes zag.
Omdat er meerdere lagen lak op gespoten zijn door de jaren heen is goed het verschil te zien tussen waar een deukje zat en waar niet. Je ziet de vier stickertjes terug in de geschuurde plek als 4 groene cirkeltjes.
Zo heb ik de hele deksel verdeel en ben ik een tijdje aan het schuren geweest. Alle deukjes zijn terug te zien aan de groene cirkeltjes. Dit waren er dus best wel wat.
Omdat er genoeg laklagen op zaten waren er maar enkele deukjes waar een beetje plamuur in moest om ze echt strak te krijgen, dat is op de foto hieronder te zien. Voor de rest heb ik de zijkanten kaal geschuurd om te voorkomen dat al die laklagen er af barsten en om de vouwen in de plaat weer scherp te krijgen.
Om de roest op deze plaats weg te halen ga ik dit zandstralen.
Abonneren op:
Posts (Atom)